Τετάρτη, 18 Μαΐου 2016

Συνέντευξη με την Βαλσάμη Ευσταθίου-Κολοκοτρώνη


Στο σημερινό αφιέρωμα  του μπλογκ μας , θα σας παρουσιάσουμε την αξιαγάπητη συγγραφέα, κα Βαλσαμή Ευσταθίου και το συγγραφικό έργο της"Νηπιαγωγείο εφ'ολης της ύλης." Ελάτε να ανατρέξουμε σε πληροφορίες της ζωής της , να μάθουμε απόψεις σχετικά με το επαγγελμα της ώς εκπαιδευτικός και φυσικά μέσα από τις σελίδες του βιβλίου της να ανακαλύψουμε την φροντίδα και προσοχή που αποζητούν οι μικροί μας φίλοι.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Βαλσαμή Ευσταθίου είναι νηπιαγωγός, έγγαμη και μητέρα τεσσάρων παιδιών.Γεννήθηκε στις 6 Δεκεμβρίου του 1973 στο Βόλο, όπου και μεγάλωσε.

Τελειώνοντας το Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο Βόλου, συμμετείχε στις πανελλήνιες εξετάσεις κατά τις οποίες εισήχθη τρίτη στο τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, από το οποίο αποφοίτησε το 1996 με βαθμό «λίαν καλώς». Το 1998, πήρε μέρος στον πρώτο διαγωνισμό ΑΣΕΠ για εκπαιδευτικούς και διορίστηκε την επόμενη χρονιά στην Ερμιόνη Αργολίδας. Από τότε έως και σήμερα εργάζεται στη δημόσια εκπαίδευση (Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Αϊδινίου, ν. Μαγνησίας). Μιλάει αγγλικά και ιταλικά, έχει κάνει μουσικοπαιδαγωγικές σπουδές, μουσικές σπουδές (ακορντεόν, αρμόνιο, πιάνο, μεταλλόφωνο, φλογέρα, θεωρία, σολφέζ). Το 2010 παρακολούθησε πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, από το οποίο κατέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στα «Αναλυτικά Προγράμματα και Διδασκαλία» με βαθμό «άριστα». Από το 2015, παρακολουθεί στο Πανεπιστήμιο Κύπρου μαθήματα διδακτορικού επιπέδου στα «Αναλυτικά Προγράμματα και Διδασκαλία».

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Είσαστε μια μαμά τεσσάρων παιδιών, εργαζόμενη (εκπαιδευτικός στην Ελλάδα – προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Αϊδινίου) και διδακτορική φοιτήτρια (στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, στη Λευκωσία). Είναι αξιοθαύμαστο το πώς μπορείτε και ανταποκρίνεστε σε τόσους ρόλους ταυτόχρονα.

Η αλήθεια είναι ότι είναι δύσκολο…οικογένεια, εργασία, σπουδές….αλλά όχι ακατόρθωτο…το παν είναι να υπάρχει θέληση…και εγώ την έχω…μου αρέσει να ασχολούμαι με τα παιδιά μου, μου αρέσει να ασχολούμαι με τους μαθητές μου αλλά και να μαθαίνω νέα πράγματα…δοξάζω κάθε μέρα το Θεό που μου δίνει δύναμη να  μπορώ να ανταποκρίνομαι και στα τρία…βέβαια, έχω και πολύτιμους βοηθούς, τόσο το σύζυγο, όσο και τα παιδιά μου….

Πώς διαλέξατε το επάγγελμά σας;

Από μικρή θαύμαζα αυτό το επάγγελμα…θυμάμαι ότι στον ελεύθερο χρόνο στη γειτονιά, παίζαμε συνέχεια «δασκάλα και παιδιά»…έχει κάτι το μαγικό αυτό το επάγγελμα που σε κάνει να νιώθεις παιδί…ακόμα και αν δεν είσαι! Φυσικά, πρέπει να αγαπάς τα παιδιά, να θέλεις να είσαι μαζί τους, να προσφέρεις όχι μόνο γνώσεις, αλλά και αγάπη, φροντίδα, προστασία, γαλήνη…τα παιδιά αντιγράφουν αυτά που βλέπουν!!!!!!

Ενώ οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί σταματάνε στην απόκτηση ενός πτυχίου, εσείς, έχοντας οικογένεια, πώς αποφασίσατε να συνεχίσετε τις σπουδές και μάλιστα, όχι μόνο σε μεταπτυχιακό αλλά και σε διδακτορικό επίπεδο;

Η μάθηση δε σταματάει ποτέ…σε όλη μας τη ζωή μαθαίνουμε…θεωρώ ότι εμείς οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει συνεχώς να ενημερωνόμαστε, αν θέλουμε να κάνουμε σωστά τη δουλειά μας….η ενημέρωση μπορεί να είναι ένα σεμινάριο, μπορεί να είναι και οι διδακτορικές σπουδές…εξαρτάται από το τι θέλει ο καθένας να πετύχει και φυσικά από τις αντοχές του…

Τα τελευταία έξι χρόνια είσαστε μεταξύ Βόλου – Λευκωσίας λόγω των επαγγελματικών και οικογενειακών σας υποχρεώσεων! Στην ουσία, είσαστε με μια βαλίτσα στο χέρι! Είναι αξιέπαινο, αλλά, πείτε μου, πώς μπορείτε και κρατάτε τις ισορροπίες ανάμεσα στη δουλειά και την οικογένεια;

Το 2010, επιλέχτηκα από το Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας να κάνω μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Διετείς και μάλιστα με υποτροφία από το Κυπριακό Υπουργείο Παιδείας! Την ίδια περίοδο, ο σύζυγός μου διορίστηκε στο Κυπριακό Υπουργείο Παιδείας…κάποιοι, το είπαν «τύχη», κάποιοι, μέσα σε αυτούς και εγώ, «θέλημα Θεού» για να μείνει η οικογένεια ενωμένη…Έτσι, πήγαμε όλοι στην Κύπρο, έχοντας δύο παιδιά…στα μέσα των σπουδών ήρθε το τρίτο και στα τέλη το τέταρτο! Και όταν τελείωσα το μάστερ μου γεννήθηκε η επιθυμία για το διδακτορικό. Το πήγαινε – έλα Βόλο – Λευκωσία έχει να κάνει με το γεγονός αφενός ότι εγώ εκτός από διδακτορική φοιτήτρια είμαι εδώ και 17 χρόνια μόνιμη υπάλληλος του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας και σαφώς κάποια στιγμή οι άδειες ανατροφής τέκνων τελειώνουν…αφετέρου δε, τα μεγαλύτερα παιδιά σπουδάζουν στο Βόλο….άρα οι μετακινήσεις έχουν μπει πια αναπόφευκτα για τα καλά στο αίμα μας….τώρα, τι θα γίνει στη συνέχεια…δεν γνωρίζω…έχει ο Θεός…!!!!

Πρόσφατα μπήκατε στο χώρο των συγγραφέων με το πρώτο σας βιβλίο «Νηπιαγωγείο εφ όλης της ύλης». Πώς αισθάνεστε για αυτό;

Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορώ να συνηθίσω τη λέξη «συγγραφέας». Είμαι μια απλή νηπιαγωγός και τίποτα παραπάνω…βέβαια η λέξη «συγγραφέας» σημαίνει κάποιον που γράφει κάτι…και στη δική μου περίπτωση είναι το συγκεκριμένο βιβλίο!!!. Εννοείται ότι είμαι πολύ χαρούμενη και ενθουσιασμένη, γιατί απλά το βιβλίο μου είναι το πέμπτο μου παιδί….χαίρομαι και καμαρώνω για αυτό…όπως ακριβώς κάνω και με τα παιδιά μου….

Τι σας οδήγησε στη συγγραφή  ενός βιβλίου για την εκπαίδευση;

Τα τελευταία χρόνια στο Πανεπιστήμιο παρατήρησα νέα κυρίως παιδιά, αλλά και μάχιμους εκπαιδευτικούς, τόσο προπτυχιακούς όσο και μεταπτυχιακούς φοιτητές, τόσο από την Ελλάδα όσο και από την Κύπρο, να υποστηρίζουν την άποψη ότι είχαν κενά σε πολλά θέματα γύρω από το νηπιαγωγείο. Θυμάμαι συγκεκριμένα μια ατάκα που λέγονταν συχνά πυκνά μέσα στις αίθουσες: «καλά η θεωρία…στην πράξη όμως τι γίνεται;». Νέα αναλυτικά προγράμματα, νέες μέθοδοι διδασκαλίας, νέες απαιτήσεις…όλα αυτά δημιουργούσαν σύγχυση και αρκετές φορές, τολμώ να πω, πανικό…έτσι μου γεννήθηκε η ιδέα της συγγραφής του βιβλίου, ενός οδηγού για το νηπιαγωγείο που θα βοηθούσε πραγματικά όσους ασχολούνται με παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Μπορείτε να μας παρουσιάσετε τα περιεχόμενά του; Και σε ποιους απευθύνεται;

Χωρίζεται σε δύο μέρη: το πρώτο μέρος είναι περισσότερο θεωρητικό και γίνεται προσπάθεια να αναλυθούν έννοιες, όπως τι είναι το αναλυτικό πρόγραμμα, η διαθεματική προσέγγιση, η μέθοδος project,  η αξιολόγηση και η αυτοαξιολόγηση. Το δεύτερο μέρος θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε περισσότερο  πρακτικό αφού αναφέρεται  στην οργάνωση του χώρου του νηπιαγωγείου, της τάξης και των  γωνιών, σε παιχνίδια γνωριμίας με τους μικρούς μαθητές, ομαδικά παιχνίδια,  λαχνίσματα, αινίγματα, γλωσσοδέτες, προσευχές, «μυστικά» παρουσίασης, διδασκαλίας και επεξεργασίας τραγουδιών, μύθων και  παραμυθιών,  τα οποία μπορεί κάθε εκπαιδευτικός να χρησιμοποιεί στο καθημερινό πρόγραμμα.  Στη συνέχεια αναφέρονται δραστηριότητες που γίνονται με τα παιδιά σε καθημερινή και μηνιαία βάση και κατόπιν παρατίθεται λεπτομερώς  ένα παράδειγμα σχεδίου εργασίας (project). Στο τελευταίο κεφάλαιο του δεύτερου μέρους παρουσιάζονται αναλυτικά 20 προτεινόμενες διαθεματικές ενότητες για όλο το σχολικό έτος, με αντίστοιχα διαγράμματα. Αναφέρονται διεξοδικά στόχοι, υλικά και  δραστηριότητες.  Στο τέλος του βιβλίου, για όποιον  θα ήθελε να ασχοληθεί περισσότερο, υπάρχει πλούσια βιβλιογραφία, ελληνική και ξένη.

Απευθύνεται  σε όσους έχουν σχέση με την προσχολική εκπαίδευση, εκπαιδευτικούς, φοιτητές, υποψήφιους των κρατικών διαγωνισμών για την εκπαίδευση, αλλά και γονείς και συγγενείς νηπίων. 

Πότε ξεκίνησε η υλοποίηση αυτής της ιδέας;

Δε θα το πιστέψετε!!!! Ξεκίνησε, όσο και αν φαίνεται παράξενο, σε ένα δωμάτιο νοσοκομείου!!!! Όταν έμεινα έγκυος στο τρίτο μου παιδί, κινδύνεψα να το χάσω αρκετές φορές από αιμορραγία…έτσι οι γιατροί μου συνέστησαν όλο το διάστημα της εγκυμοσύνης να το περάσω στο κρεβάτι, εάν ήθελα να γεννηθεί το παιδί και πολύ περισσότερο για να μη κινδυνεύει η δική μου ζωή…το θέμα όμως ήταν ότι το κρεβάτι δεν ήταν αυτό του σπιτιού μου…αλλά του νοσοκομείου… έτσι, ζήτησα τότε από την οικογένειά μου να μου φέρουν στο νοσοκομείο το κομπιούτερ μου…και εκεί…με πολύ αργά βήματα άρχισα να γράφω τα πρώτα κεφάλαια του βιβλίου μου…σκεφτείτε…ότι τις περισσότερες φορές, εξαιτίας της σοβαρότητας της κατάστασης, τα χέρια μου είχαν «πεταλούδες» με ορούς ή και άλλα ενδοφλέβια φάρμακα…φανταστείτε πόσο δύσκολο ήταν να γράψει κάποιος, έχοντας βελόνες στα χέρια του….

Πώς νιώσατε όταν πιάσατε το πρώτο αντίτυπο στα χέρια σας;

Ένιωσα να αμείβονται οι κόποι μου…ένιωσα χαρά…και παράλληλα αγωνία αν θα καταφέρω με αυτό να βοηθήσω τους άλλους…

Πώς είναι η ανταπόκριση των ανθρώπων που έχουν διαβάσει το βιβλίο σας;

Πραγματικά με έχουν κάνει να νιώθω υπέροχα…να νιώθω ότι προσφέρω…να νιώθω μεγάλη συγκίνηση…μιλάνε για εξαιρετική δουλειά, για ολοκληρωμένη και δομημένη εργασία, για χρήσιμο εργαλείο αναφοράς και άντλησης ιδεών…για αυτό που έλειπε…και άλλα τόσα…

Το οικογενειακό σας περιβάλλον σας στήριξε σε αυτή τη δύσκολη διαδρομή;

Έχω την τύχη να ζω σε μια οικογένεια που ο ένας βοηθά τον άλλον…η στήριξη που πήρα από όλα τα μέλη της οικογένειάς μου ήταν πολύπλευρη…τόσο ο σύζυγος όσο και τα παιδιά μου…ο καθένας με τον τρόπο του με βοήθησαν… μια γλυκιά κουβέντα,  μια αγκαλιά, ένα φιλί, ένα «συνέχισε, θα τα καταφέρεις», «μαμά…μπορείς» και άλλα τόσα….Καμιά φορά ένιωθα ενοχές γιατί δεν συμμετείχα σε κάποιες βόλτες της οικογένειας γιατί έπρεπε να ολοκληρώσω το βιβλίο…εκείνοι, καταλάβαιναν πώς ένιωθα…από τη μια ήθελα να είμαι μαζί τους και από την άλλη «διψούσα» για την ολοκλήρωση του βιβλίου…ας είναι καλά … «Ευχαριστώ αγάπες μου !!!!» 

Τέλος, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για το χρόνο σας και θα ήθελα να μου πείτε ποιο μήνυμα θα θέλατε να μεταδώσετε στους αναγνώστες σας.

Θα ήθελα να τους πω: «ασχοληθείτε δημιουργικά με τα παιδιά σας, είτε αυτά είναι δικά σας παιδιά, είτε είναι μαθητές σας, είτε είναι παιδιά συγγενών και φίλων σας. Τα παιδιά χρειάζονται αγάπη, φροντίδα, προσοχή…απομακρύνετέ τα από την τηλεόραση και τους υπολογιστές…εμείς όταν μεγαλώναμε δεν είχαμε τάμπλετ και κινητά…και γίναμε άνθρωποι…επιστρέψτε στη μαγεία των βιβλίων, των παραμυθιών, των λαϊκών ιστοριών…η ζωή μας είναι πολύτιμη…και πολυτιμότερη αυτή των παιδιών μας…!!!!






ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Είσαι νηπιαγωγός (εν ενεργεία, φοιτητής/φοιτήτρια, υποψήφιος/υποψήφια διαγωνισμών της εκπαίδευσης) και ασχολείσαι με παιδιά προσχολικής ηλικίας; Θα ήθελες να μάθεις περισσότερα για τα αναλυτικά προγράμματα, τη δια θεματική προσέγγιση, τη μέθοδο project και την αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση;

Θα ήθελες να έρθεις σε επαφή με ιδέες και προτάσεις για την οργάνωση του χώρου του νηπιαγωγείου και της τάξης ειδικότερα;

Θα σε ενδιέφερε να έχεις μια συλλογή από παιχνίδια γνωριμίας, ομαδικά παιχνίδια, λαχνίσματα, αινίγματα, γλωσσοδέτες, προσευχές που θα μπορούσες καθημερινά να συμπεριλάβεις  στο πρόγραμμά σου;

Θα επιθυμούσες να γνωρίσεις  μυστικά παρουσίασης, διδασκαλίας και επεξεργασίας τραγουδιών, μύθων και παραμυθιών καθώς και ιδέες για καθημερινές και μηνιαίες δραστηριότητες που γίνονται μαζί με τα παιδιά;

Τέλος, θα ήθελες να γνωρίσεις βήμα – βήμα πώς γίνεται ένα σχέδιο εργασίας (project) και να έχεις την επαφή με 20 προτεινόμενες δια θεματικές ενότητες για όλο το σχολικό έτος, αναλυτικά γραμμένες,  με διαγράμματα, στόχους, υλικά και δραστηριότητες;

Αν ναι, τότε κρατάς στα χέρια σου ένα πολύτιμο βιβλίο, αρωγό στον καθημερινό σχεδιασμό και οργάνωση της διδασκαλίας! Απώτερος σκοπός του η βοήθεια και η υποστήριξη σε όσους εκπαιδευτικούς νομίζουν ότι έχουν ανάγκη να γνωρίσουν τρόπους δημιουργίας ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που να δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να αναπτυχθούν ολόπλευρα μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες και να συμμετέχουν σε ενεργητικές διαδικασίες μέσα από τις οποίες πραγματοποιείται η κατάκτηση και η οικοδόμηση της γνώσης!

Αν πάλι δεν είσαι νηπιαγωγός, αλλά έχεις παιδιά που βρίσκονται στην προσχολική ηλικία, τότε κρατάς στα χέρια σου ένα πολύτιμο και αξιόλογο εργαλείο εκπαίδευσης! Πέρα από το γεγονός ότι σου δίνεται η δυνατότητα εκ των έσω να γνωρίσεις πώς είναι καλά οργανωμένο ένα νηπιαγωγείο, μπορείς να χρησιμοποιήσεις στην καθημερινή σου επαφή με τα παιδιά,  με εκπαιδευτικό και παιγνιώδη τρόπο, όλες τις ιδέες που προτείνονται. Σκέψου, να μπορείς με απλά υλικά και δραστηριότητες να μάθεις στο παιδί σου να γράφει, να διαβάζει, να μετράει, να δημιουργεί, να σκέφτεται, αλλά προπάντων να χαίρεται, να διασκεδάζει, να παίζει, να απασχολείται δημιουργικά!





Συνέντευξη: Νεκταρία Πουλτσίδη
Επιμέλεια Άρθρου: Χριστίνα Μιχελάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε αφήστε το σχολιό σας :

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

ΑΠΟ ΜΕΣΑ ΠΕΘΑΜΕΝΟΙ

Προσωπική άποψη/επιμέλεια: Δελλή Χαρά Υποκινούμενη από ένστικτο και μόνο, υπέκυψα πάλι στην “πρωτοδοκιμαζόμενη” πένα ενός νεαρο...

Disqus Shortname