Σάββατο, 5 Μαρτίου 2016

Βιβλία και 'φαίνεσθαι'.

Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ 
Γιώργος Σανιδάς

Μας έχει μεταφερθεί από παλιότερες εποχές,  να ταυτίζουμε τα βιβλία που υποτίθεται πως διαβάζει κανείς, με τον πνευματικό του πλούτο, ενίοτε και τον υλικό. Στεκόμαστε με δέος μπροστά σε μια φορτωμένη με δερματόδετους τόμους βαριά βιβλιοθήκη. Στις μέρες μας επιστρατεύονται μέχρι και διακοσμητές προκειμένου να δημιουργήσουν 'σοφιστικέ' ατμόσφαιρα. Φτιάχνονται ακόμα και ψεύτικες βιβλιοθήκες ή ανάλογες ταπετσαρίες και πίνακες. Η αποθέωση δηλαδή του κόσμου του 'φαίνεσθαι' και της αλαζονικής υποκρισίας, που είναι η βάση του καταναλωτισμού, πέρασε και στο βιβλίο μετατρέποντάς το σε άψυχη ύλη.


Ο Alberto Manquel που έγραψε την 'Ιστορία της ανάγνωσης' -κι απ' τις σημειώσεις που κράτησα διαβάζοντάς το, αντλώ τα περισσότερα που γράφω σ' αυτά τα άρθρα- σημείωσε μεταξύ άλλων, κι ένα ποίημα του Γαλάτη Δέκιμου Μάγνου Αυσόνιου που κοροϊδεύει όσους υιοθετούν ανάλογη επιφανειακή συμπεριφορά. Γράφει:

"Αγόρασες βιβλία και γέμισες τα ράφια; 
Ω λάτρη των Μουσών!
Και τώρα σημαίνει πως είσαι λόγιος;
Αν αγοράσεις έγχορδα, πλήκτρα και λύρα σήμερα
νομίζεις πως ίσα με αύριο
το βασίλειο της μουσικής θα σου ανήκει;"

Ασφαλώς και δεν κατηγορώ τις ιδιωτικές βιβλιοθήκες που είναι εξαιρετικά απαραίτητες για το κάθε σπίτι. Αναφέρομαι όπως καταλάβατε ήδη, στην υπερβολή και ιδιαίτερα στο φαρισαϊσμό. Ασφαλώς και τα βιβλία αποτελούν ακοίμητους φρουρούς στα ράφια των σπιτιών μας. Είναι έτοιμα και πρόθυμα ανά πάσα στιγμή, να μας μιλήσουν και η παρουσία τους και μόνο, μας προκαλεί να τα ανοίξουμε, όσοι τα αποκτήσαμε γι' αυτό το λόγο.

Όλα αυτά όμως απέχουν παρασάγγες από τις επιδιώξεις του 'φαίνεσθαι'. Όσοι τα αντιμετωπίζουν έτσι, μάλλον αγνοούν το 'είναι' και η σχέση τους με τον μαγικό κόσμο του βιβλίου θα διατηρηθεί από επιδερμική έως ανύπαρκτη.







Συντονισμός  Άρθρου: Βασιλική Μπούζα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε αφήστε το σχολιό σας :

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

ΑΠΟ ΜΕΣΑ ΠΕΘΑΜΕΝΟΙ

Προσωπική άποψη/επιμέλεια: Δελλή Χαρά Υποκινούμενη από ένστικτο και μόνο, υπέκυψα πάλι στην “πρωτοδοκιμαζόμενη” πένα ενός νεαρο...

Disqus Shortname