Πέμπτη, 11 Μαΐου 2017

Συνέντευξη με την Φαίη Ρέμπελου


Στο αφιέρωμά μας, για σήμερα, φιλοξενούμε τη συγγραφέα Φαίη Ρέμπελου. Η Φαίη Ρέμπελου, γεννημένη στη Χαλκίδα, από παιδί ακόμα, τη γοήτευε το γράψιμο. Ιστορίες, παραμύθια, μετά ποίηση και τώρα διήγημα. Με σπουδές κι εργασίες στο θεωρητικό τομέα, το τελευταίο διάστημα, τα όνειρά της στεγάζονται από τις Εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές, ενώ η ίδια, με το βιβλίο της “Όλα είναι κύκλος”, δηλώνει πως υπηρετεί το μαγικό ρεαλισμό. Ας τη γνωρίσουμε καλύτερα.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Γεννήθηκα στην Χαλκίδα Ευβοίας το 1973, και έζησα εκεί ως την ενηλικίωσή μου. Η συγγραφή ήταν πάντα ο δρόμος που ήθελα να ακολουθήσω. Έγραφα από την παιδική μου ήδη ηλικία (ιστορίες και παραμύθια, μετά τα 18 μου έτη ποίηση και, από το 2010 άρχισα ν` ασχολούμαι με το διήγημα). Το 1991 ξεκίνησα τις σπουδές μου στο τμήμα ΜΜΕ και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, απ` όπου αποφοίτησα το 1997. Έχω εργασθεί ως συντάκτρια στην εφημερίδα “Ευβοϊκή” και το περιοδικό “Ρόπτρο της Πόλης” στην Χαλκίδα , και στο περιοδικό “Τουριστική Αγορά των εκδόσεων Compupress και ραδιοφωνικός παραγωγός στον σταθμό “Ράδιο Ένα”, Χαλκίδας. Το 2014 αποφάσισα να εκδώσω την πρώτη ποιητική μου συλλογή από τις εκδόσεις Διάνυσμα, με τον τίτλο “Σχέδιο Απόδρασης”. Στο πρώτο μου αυτό βιβλίο αναλύω, στην εισαγωγή, τον τρόπο με τον οποίο ξένες και συμφέρουσες για άλλους πεποιθήσεις, αντιλήψεις ή καταναγκασμοί επιβάλλονται ή -ακόμη σωστότερα- υποβάλλονται στο άτομο, εγκλωβίζοντας το και εμποδίζοντας το να βρει τον αληθινό του εαυτό και ν` αναπτύξει την δική του κρίση και αντίληψη. Η ιδέα αυτή υποστηρίζεται με τα ποιητικά κείμενα που ακολουθούν, που προσπαθούν να φέρουν τον αναγνώστη σε επαφή με τις ανησυχίες και τα νοήματα της αληθινής ζωής. Επίσης, έχω συμμετάσχει στην 2η Ομαδική Συλλογή των Εκδόσεων Διάνυσμα, και στην ανθολογία “Ραγισμένος Χρόνος: Μύθοι εναλλακτικής ιστορίας”, με το διήγημα μου “Το χρονικό ενός ματαιωθέντος θανάτου”. Το “Όλα είναι κύκλος” αποτελεί το δεύτερο ολοκληρωμένο μου συγγραφικό έργο που θα ήθελα να μοιραστώ με τον αναγνώστη, και αποτελεί μια σειρά τεσσάρων διηγημάτων που λειτουργούν αλληλοσυμπληρωματικά ως μια ενδοσκόπηση σε επίπεδο ατόμου και κοινωνίας, μέσα από τέσσερα διαφορετικά πρίσματα. Αν θα έπρεπε να εντάξω το έργο αυτό σε ένα λογοτεχνικό είδος, θα έλεγα ότι αυτό είναι ο μαγικός ρεαλισμός.
Οι εκδόσεις Διάνυσμα έχουν κυκλοφορήσει κ το έργο της “Σχέδιο Απόδρασης”.

Συνέντευξη

Καλησπέρα σας κ. Ρέμπελου κι ευχαριστούμε που μας παραχωρείτε τη συνέντευξη αυτή για τους “Θεματοφύλακες Βιβλίων”. Ποια είναι η Φαίη Ρέμπελου; Τι συναισθήματα της δημιουργεί η συγγραφή;

Φ.Ρ. Καλησπέρα σας, σας ευχαριστώ για την τιμή που μου κάνετε, να με φιλοξενήσετε στο αφιέρωμά σας και να μου δώσετε την ευκαιρία να εκφράσω τις σκέψεις και τα συναισθήματα μου. Ας αρχίσουμε από την πρώτη ερώτηση. Η Φαίη Ρέμπελου είναι, κατά την γνώμη μου, ένας συνηθισμένος άνθρωπος, όπως όλοι μας, που -όπως πολλοί από μας-παγιδευμένη σε προσδοκίες, δοξασίες και αυτοεπιτελούμενες προφητείες για το άτομό της, δοκίμασε να αποδράσει απ΄ όλα αυτά και να αυτοπροσδιοριστεί, να αναζητήσει την ταυτότητά της.  Με αυτό, λοιπόν, περνάμε και στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης: “Τί συναισθήματα μου δημιουργεί η συγγραφή”. Με βοηθάει πολύ στον προσδιορισμό της tαυτότητας, του “είναι” μου, μακριά από αλλότριες επιρροές και προβολές των άλλων σε αυτό, με βοηθάει, με απλά λόγια, στο να είμαι ο εαυτός μου. Ταυτόχρονα, καλύπτει μια βασική και πρωταρχική ανάγκη μου, αυτήν της βαθύτερης και αυθεντικής επικοινωνίας με τους συνανθρώπους μου, καθώς κάθε άνθρωπος, όπως έχει ορίσει και ο Αριστοτέλης, είναι φύσει κοινωνικό ον. Αυτή, όμως, η ανάγκη του για αυθεντική επικοινωνία και κοινωνικότητα συνεχώς καταπιέζεται, για να μην πω ισοπεδώνεται μέσα στα πλαίσια μιας επικοινωνίας όπου το μόνο “νταραβέρι” μεταξύ των ανθρώπων είναι το κέρδος, το χρήμα, η αγορά και η πώληση. Αυτήν την μονοτονία, την αλλοτρίωση και τη μοναξιά -την δική του και των άλλων- έρχεται να θεραπεύσει -όσο μπορεί- ο συγγραφέας.


 Από την πορεία σας στον κόσμο της λογοτεχνίας, φαίνεται πως επηρεάζεστε βαθιά από τα κοινωνικά δρώμενα. Τι πάει λάθος, κατά τη γνώμη σας; Υπάρχουν εφαρμόσιμες λύσεις στα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε;

Φ.Ρ. Για να περάσουμε στην δεύτερη ερώτηση, αυτό που, κατά την γνώμη μου, πάει λάθος είναι πως το χάρισμα που μας δόθηκε από την Θεία Δύναμη ώστε να ανακαλύπτουμε συνεχώς νέα πεδία και να προοδεύουμε, δεν χρησιμοποιείται σωστά , είναι στοχευμένο λάθος. Η κοινωνία μας δεν είναι προσανατολισμένη στην ευτυχία και την ευημερία των ανθρώπων, αλλά στο κέρδος και τη συγκέντρωση όλο και περισσότερων υλικών αγαθών (μοιραία από πιο λίγους). Έτσι δε ζούμε σε μια κοινωνία αξιών, αλλά σε μια αγοραία κοινωνία, σε ένα reality, θα τολμούσα να πω, με σκοπό την επικράτηση του “δυνατότερου” , ήτοι εκείνου που έχει την ικανότητα να κερδίσει τα περισσότερα, κυριαρχώντας στους άλλους, αδίστακτα και χρησιμοποιώντας κάθε λογής όπλα. Πολλές φορές, ακόμη και την ίδια την ιδεολογία. Η μόνη εφαρμόσιμη λύση σε αυτήν την ηθική παρακμή είναι να εστιάσουμε στις ανθρώπινες αξίες, σε μια κοινωνία και μια παιδεία που θα δημιουργεί ανθρώπους, και θα είναι βιώσιμη από το σύνολο των ανθρώπων. 



Πώς εξηγείται το προσωπικό σας “μικρόβιο” της συγγραφής; Είναι κάτι που εξασθενεί με το χρόνο ή διαρκώς ενδυναμώνεται;

Φ.Ρ. Το προσωπικό μου μικρόβιο της συγγραφής έχει να κάνει με την ανάγκη να “τακτοποιώ” τα ερεθίσματα που προσλαμβάνω από το εξωτερικό περιβάλλον, ενσωματώνοντάς τα στους δικούς μου παλμούς σκέψης, επεξεργασίας και κατανόησης. Και φυσικά στόχος μου είναι η σύνθεση, η δημιουργία, αυτό το “κάτι” που σπρώχνει τα πράγματα παραπέρα, με σκοπό να τα κάνει καλύτερα. Ας πούμε πως είναι ο πόθος της φαντασίας να εισέλθει στην πραγματικότητα και να την μεταμορφώσει, να τη γονιμοποιήσει. Από την άλλη, το αν αυτό εξασθενεί με τον χρόνο ή ενδυναμώνεται δεν εξαρτάται από τον ίδιο τον χρόνο, αλλά από το πως επιλέγουμε εμείς να τον βιώνουμε. Ξώφαλτσα ή δημιουργικά.




Βλέπετε φως και μέλλον στην ελληνική πεζογραφία; Για να διακριθεί κάποιος λογοτεχνικά, πρέπει να είναι και αναγνώστης; Τι είδους βιβλία θα βρίσκαμε στη βιβλιοθήκη σας;

Φ.Ρ. Φυσικά, βλέπω φως και στην εποχή μας, όπως σε όλες τις εποχές, στην πεζογραφία, γιατί κάθε εποχή έχει να αναδείξει και να προβάλlει συγγραφείς που κάτι έχουν να πουν. Ωστόσο, είναι αλήθεια πως η αναγνωσιμότητα περνάει και αυτή μια κρίση. Ο κόσμος πια δε διαβάζει βιβλία και περνάει πολύ χρόνο στο ίντερνετ, το οποίο είναι ένας χώρος που εμπεριέχει και προωθεί τα πάντα, και έτσι έγκειται στην παιδεία, την κοινωνική καλλιέργεια, και την κρίση του κάθε χρήση για το τί θα διαβάζει και σε τί θα επικεντρωθεί. Η ανάγνωση βιβλίων βοηθάει, κάθε βιβλίο είναι ένα ταξίδι σε έναν νεό κόσμο, που, χωρίς να μετακινήσει τον άλλον από το σπίτι του, τον πλουτίζει με ίσες -μπορεί και περισσότερες - εμπειρίες ενός πραγματικού ταξιδιού. Επίσης, η ανάγνωση βιβλίων οξύνει την κριτική ικανότητα και σε μαθαίνει να σκέφτεσαι και να προβληματίζεσαι. 

Στη βιβλιοθήκη μου μπορεί να βρει κανείς πολλούς κλασσικούς συγγραφείς,όπως ο Ντοστογιέφσκι, ο Κάφκα, ο Γκόρκι και ο Έσσε, λατινοαμερικάνους συγγραφείς -εκπρόσωπους του μαγικού ρεαλισμού, την κατηγορία που όπως αναφέρατε κι εσείς κατατάσσω αυτό το βιβλίο-όπως ο Μπόρχες και ο Μαρκέζ, κλασσικούς underground στγγραφείς όπως ο Κέρουακ και ο Μπουκόφσκι, αλλά και ποίηση και πεζογραφία νεότερων ελλήνων συγγραφέων. Από τους τελευταίους διακρίνω τη Ζυράννα Ζατέλη και τον Βαγγέλη Ραπτόπουλο, αν και, εν αντιθέσει με αυτούς που εμμένουν σε παλαιότερους Έλληνες συγγραφείς , όπως π.χ. Ο Καζαντζάκης, ο Παπαδιαμάντης και ο Καρκαβίτσας, το κύμα και η ροή του λόγου και της σκέψης δε σταματάει πουθενά. Καλοί συγγραφείς υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν.

Αποτυπώνετε στο χαρτί τις εσωτερικές σας φωνές; Σε ποια φάση δημιουργίας σας πετυχαίνουμε σήμερα; Κάποιες διαφορετικές ασχολίες που σας χαροποιούν;

Φ.Ρ. Ναι, φυσικά αποτυπώνω στο χαρτί τις εσωτερικές μου φωνές, αυτό που με μια λέξη αποκαλούμε έμπνευση. Σήμερα ασχολούμαι περισσότερο με την ποίηση, καθώς και με ποιητικές εκδηλώσεις και δρώμενα.  Ταυτόχρονα, στα κοντινά μελλοντικά μου σχέδια είναι και η συγγραφή ενός μυθιστορήματος επιστημονικής φαντασίας. 

Με χαροποιούν πολλά πράγματα, όπως ό, τι έχει να κάνει με την τέχνη (η μουσική, ο κινηματογράφος, το θέατρο), καθώς θεωρώ ότι υπάρχει αλληλεπίδραση και έμπνευση μεταξύ των διαφορετικών ειδών τέχνης. Επίσης, πολύ με χαροποιούν και τα απλά πράγματα, μια βόλτα με φίλους, ένας περίπατος στην φύση, το να μοιράζεσαι στιγμές και πράγματα......όλα αυτά χωρίς τα οποία ή ζωή μας θα ήταν μίζερη και η έμπνευση δύσκολη. 

 Τι μηνύματα θέλετε να περάσετε με τα διηγήματα και τα ποιήματά σας; Θα μπορούσατε να φανταστείτε τον εαυτό σας πολιτικό;

Φ.Ρ. Με την ποίηση, αλλά και τα διηγήματά μου, είναι σα να θέλω να δώσω μια γροθιά στον παραμορφωτικό καθρέφτη αυτού του κόσμου, που επιμένει να υποτιμά και να υποβαθμίζει την ανθρώπινη νοημοσύνη και φαντασία και να “κατασκευάζει” έναν ανθρώπινο νου βασισμένο σε προκαταλήψεις, ταμπού, ετεροκαθορισμένα “πρέπει” και στερεότυπυπα. Κατά τη γνώμη μου, ο άνθρωπος πρέπει να αποδράσει απ' όλα αυτά και να βρει τον αληθινό του εαυτό. Γι' αυτό, η πρώτη μου ποιητική συλλογή που κυκλοφόρησε το 2014  πριν από το “Όλα είναι κύκλος” ονομάστηκε “ Σχέδιο Απόδρασης”. Αν θα μπορούσα να φανταστώ τον εαυτό μου πολιτικό; Ναι, δεν αποκλείεται. Σε ένα ουμανιστικό κόμμα, που θα έχει σα σκοπό την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης για ΟΛΟΥΣ τους ανθρώπους. Όμως, δεν ταυτίζω το κόμμα αυτό που φαντάζομαι, με κανένα από τα ήδη υπάρχοντα.

Από πού αντλείτε τα θέματά σας; Ποια είναι η δική σας συνταγή έμπνευσης;

Φ.Ρ. Συχνά σκέφτομαι μόνο μια ιδέα, μια εικόνα ή μια φράση. Βάσει αυτής της αρχικής έμπνευσης που έχω, συνήθως σε στιγμές χαλάρωσης, μπορεί έτσι να χτιστεί ένα ολόκληρο ποίημα ή διήγημα..... Τα θέματά  μου τα αντλώ από παντού. Η ίδια η ζωή με εμπνέει, και πολλές φορές έχει περισσότερες ανατροπές και εκπλήξεις από το πιο φανταστικό μυθιστόρημα.

Πόσο έχετε αλλάξει σαν άνθρωπος, από τότε που μπήκε πιο συστηματικά η συγγραφή στη ζωή σας;

Φ.Ρ. Αν έχω αλλάξει; Παραμένω ο ίδιος άνθρωπος, και ίσα-ίσα που η έκφραση αυτή με βοηθά να παραμένω πιο κοντά στον εαυτό μου. Αν κάτι έχει αλλάξει, είναι πως νιώθω πιο ολοκληρωμένη, καθώς οι σκέψεις μου βρίσκουν μεγαλύτερη ανταπόκριση, και μπορώ να τις επικοινωνώ με άλλους άνθρωπους και να συνδιαλέγομαι με άλλους συγγραφείς.


Η Φαίη σαν άνθρωπος. Τι αγαπά; Τι λατρεύει; Τι αντιπαθεί; Με μια λέξη.

Φ.Ρ. Η Φαίη αγαπά τη μαγεία της ζωής και τον έρωτα, ότιδήποτε μας εμπνέει και μας δίνει το έναυσμα να δούμε τον κόσμο με μια διαφορετική, μαγική ματιά.....την φιλία , το μοίρασμα και τη συντροφικότητα. Αντιπαθεί τον δήθεν καθωσπρεπισμό και την υποκρισία.

Ποια είναι η σχέση σας με τους αναγνώστες σας; Πόσο σημαντική είναι η κριτική για ένα συγγραφέα; Πού μπορεί να σας βρει κάποιος; Κλείνοντας, ένα μήνυμα που στέλνετε στους αναγνώστες μας;

Φ.Ρ. Η σχέση μου με τους αναγνώστες μου είναι πολύ σημαντική . Όταν πρόκειται για άτομα με τα οποία έχω επαφή, μου αρέσει πολύ να ακούω την επίδραση που τα κείμενά μου έχουν πάνω τους, το πώς τους έκανα να νιώσουν , τα σχόλια και τις κριτικές τους. Η κριτική είναι για μένα σημαντική, γιατί -είναι κοινότυπο αυτό που θα πω, αλλά ωστόσο αληθές- με βοηθάει να γίνομαι καλύτερη. 

Όποιος ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα για τα βιβλία μου, μπορεί να με βρει παντού: Στο facebook (fay rebelou) , στο e-mail μου (rembelou@yahoo.gr) ή και ζωντανά, στις απαγγελίες ποιημάτων κάθε Τετάρτη στο καφενείο Τρίπορτο στο Κεραμεικό. 

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω στους αναγνώστες μου πως το δώρο της ζωής δόθηκε στον καθένα μας ΑΤΟΜΙΚΑ, και άρα η ζωή είναι δικιά του. Χωρίς να χάνει τις αξίες του και την ανθρωπιά του, θα πρέπει να επιλέξει αυτός πως θα την ζει.


Σας ευχαριστώ πολύ και σας εύχομαι πάντα επιτυχίες.

Στοιχεία Βιβλίου

Τίτλος: ‘Όλα είναι κύκλος

ISBN: 978-960-607-046-4
Συγγραφέας: ΡΕΜΠΕΛΟΥ ΦΑΙΗ
Εκδοτικός οίκος: ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
Σελίδες: 112
Διαστάσεις: 14Χ21
Ημερομηνία Έκδοσης: Δεκέμβριος 2016

Περίληψη

Το βιβλίο της Φαίης Ρέμπελου "Όλα είναι Κύκλος", κρύβει μηνύματα και αλήθειες για όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, που είναι χαρακτηριστικά της εποχής μας-τα οποία δίνονται από τη συγγραφέα με ένα δικό της, προσωπικό ύφος, άλλοτε ρεαλιστικό κι άλλοτε συμβολικό, αλληγορικό. Πάντα όμως με ένα λόγο αυθόρμητο και ρέοντα. Αξίζει να το διαβάσετε!! 

Συνέντευξη:Χαρά Δελλή
Επιμέλεια κειμένου:Νεκταρία Πουλτσίδη
Επεξεργασίας εικόνας:Παναγιώτα Γκουτζουρέλα




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε αφήστε το σχολιό σας :