Σάββατο, 30 Απριλίου 2016

Κριτική: "Ο Τελευταίος Πειρασμός" του Νίκου Καζαντζάκη

ΥΠΟΘΕΣΗ

Το συναρπαστικό μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη, στο οποίο βασίστηκε η πολύκροτη ταινία τού Μάρτιν Σκορσέζε "The Last Temptation of Christ", σε σχολιασμένη έκδοση. Οι προηγούμενες εκδόσεις του "Τελευταίου πειρασμού" στα ελληνικά -και δεν μπορεί κανείς να ξέρει επακριβώς πόσες έγιναν- περιείχαν μόνο το κείμενο του συγγραφέως. Στην 20ή επανεκτύπωση (Ιανουάριος 2008) του έργου, όπως αυτό, με βάση την πρώτη έκδοσή του το 1955, ξαναστοιχειοθετήθηκε και τυπώθηκε το 1984, προσθέσαμε επίμετρο με ενημερωτικό σημείωμα του εκδότη-επιμελητή δρος Πατρόκλου Σταύρου και Παράρτημα με αποσπάσματα από την επίσημη Εφημερίδα των Συζητήσεων τής Βουλής, των συζητήσεων κατά το 1955 στη Βουλή των Ελλήνων για τον Νίκο Καζαντζάκη, κατόπιν τής καταφοράς τής Ιεράς Συνόδου τής Εκκλησίας τής Ελλάδος εναντίον του. Δίδονται στοιχεία για την αναγραφή τού βιβλίου στον Κατάλογο Απαγορευμένων Βιβλίων τού Βατικανού (Index) και για τις διώξεις τού Καζαντζάκη στην Ελλάδα από Εκκλησία και Πολιτεία, και φωτίζεται η ανθρώπινη, συγγραφική, εκδοτική και κοινωνικο-πολιτική περιπέτεια του επίμαχου αριστουργήματος.

"Από τον αξέχαστο συγγραφέα του Ζορμπά, ένα μυθιστόρημα μεγαλειώδες και με βαθύ συναισθηματικό αντίκτυπο, που αφηγείται την αγάπη και το πάθος ενός ανθρώπου: του Ιησού από τη Ναζαρέτ. Γιος ενός ξυλουργού, ο άνθρωπος Ιησούς θα 'θελε να αγαπήσει μια γυναίκα και να αποκτήσει οικογένεια, αλλά η φωνή τού Θεού αντηχεί εκρηκτικά μέσα στην ψυχή του, τον οπλίζει με μια δύναμη ανώτερη από χίλιους στρατούς, του επιβάλλει θυσίες και μαρτύρια. Η εσωτερική σύγκρουση του ανθρώπου, η πάλη μεταξύ σάρκας και πνεύματος, το ένστικτο της ανταρσίας και η ακαταμάχητη επιθυμία του να ενωθεί με τον Θεό, αναδύονται εδώ σε μιαν αφηγηματική τοιχογραφία που δοξάζει την υπέρτατη θυσία τού Χριστού. Επάνω στον σταυρό, ετοιμοθάνατος πια, ο Ιησούς έχει ένα όραμα: πώς θα ήταν η ζωή του αν δεν είχε ακολουθήσει το κάλεσμα του Θεού. Είναι πράγματι ο τελευταίος πειρασμός, ο πειρασμός που ο Χριστός αποκρούει, πεθαίνοντας για ολόκληρο το ανθρώπινο γένος. 

Ο Νίκος Καζαντζάκης, γεννημένος το 1883 στην Κρήτη, θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς τής εποχής μας. Πέθανε στη Γερμανία το 1957." (από την ιταλική έκδοση Nikos Kazantzakis, "L' Ultima Tentazione", Euroclub, Edizioni Frassinelli, Bergamo 1989.)

"Ο "Τελευταίος Πειρασμός" είναι η καζαντζακική αναδημιουργία τής ζωής και του Πάθους τού Χριστού. Είναι ένα βαθιά πνευματικό πόνημα και ταυτόχρονα ένα ασυνήθιστα ζωντανό και συναρπαστικό μυθιστόρημα. Σ' αυτό ο Νίκος Καζαντζάκης εναλλάσσεται ανάμεσα σε στιγμές ύψιστου ευφάνταστου λυρισμού και στιγμές αφόρητου σχεδόν ρεαλισμού, όταν η όλη αίσθηση του πλήθους, των ανθρώπων και της ατμόσφαιρας της Ιουδαίας ζωντανεύει, και όταν το σύνορο του χρόνου που μας διαχωρίζει από εκείνα τα σπουδαία γεγονότα μοιάζει να εξαφανίζεται.

Αυτό δεν είναι ένα "βιβλικό" μυθιστόρημα με τη συνηθισμένη έννοια. Οι χαρακτήρες δεν είναι σύγχρονοι άνθρωποι μασκαρεμένοι με τους χιτώνες τής αρχαιότητας. Ο Καζαντζάκης γράφει για αληθινούς ανθρώπους: ο Χριστός του είναι ένας άνθρωπος, ένας άνθρωπος του λαού, που τίθεται οδυνηρά στον πειρασμό να εγκαταλείψει την αφοσίωσή του σε ένα υπερ-ανθρώπινο ιδανικό και να βολευτεί ήσυχα σε μια ζωή ευτυχίας με την αγαπημένη του Μαρία. Είναι ένας άνθρωπος με ακραία πάθη και μεγάλο θάρρος και είναι ικανός -όπως όλοι οι άνθρωποι- να ενδώσει στον θυμό, στη θλίψη και σε στιγμές δειλίας.

Οι Απόστολοι είναι, επίσης, αληθινοί άνθρωποι, διστακτικοί, αβέβαιοι για τον εαυτό τους και για τον Χριστό, γρήγορα εγκαταλείπουν όταν οι περιστάσεις στρέφονται εναντίον τους. Εκτός από έναν: τον Ιούδα. Ο Ιούδας είναι ο πολεμιστής, ο άνθρωπος της δύναμης, ο άνθρωπος που βλέπει στον Χριστό τον Μεσσία αυτού του κόσμου, έναν αυτοκράτορα που θα νικήσει τη Ρώμη στο ίδιο της το παιχνίδι. Και, σε τελική ανάλυση, μόνον ο Ιούδας είναι που μπορεί να καταστήσει δυνατό τον θρίαμβο του Χριστού. Γιατί είναι ο Χριστός που ζητάει από τον Ιούδα να εκτελέσει την ύστατη πράξη αφοσίωσης: να τον προδώσει. Ο Χριστός συνειδητοποιεί ότι μπορεί να εδραιώσει τη Βασιλεία του μόνο αν ανέβει στον σταυρό. Και ο Ιούδας, ο άνθρωπος από ατσάλι, ο μόνος φερέγγυος μαθητής, παραδίδει τον Δάσκαλό του στους σταυρωτές του.

Πρόκειται για ένα σπουδαίο βιβλίο, ένα έπος βίας, αγάπης και πίστης. Είναι ένα βαθιά σημαντικό βιβλίο, από έναν άνθρωπο τον οποίο τόσον ο Τόμας Μαν όσο και ο Άλμπερτ Σβάιτσερ αποκάλεσαν ένα από τους Μεγάλους συγγραφείς τού αιώνα μας. Είναι, στην πραγματικότητα, ένα από τα πιο δυνατά και συγκινητικά βιβλία τού Νίκου Καζαντζάκη". (από την αγγλική έκδοση "The Last Temptation of Christ: A Novel" by Nikos Kazantzakis, Simon and Schuster, New York 1960)

ΚΡΙΤΙΚΗ

«Γιατί έχουμε Μέγα Αρχιερέα, τον Ιησού, τον Υιό του Θεού που έφτασε ως το θρόνο του Θεού.
Δεν έχουμε Αρχιερέα που να μην μπορεί να συμμεριστεί τις αδυναμίες μας. 
Αντίθετα έχει δοκιμαστεί σε όλα επειδή έγινε άνθρωπος σαν εμάς χωρίς όμως ν’ αμαρτήσει.»
Επιστολή προς Εβραίους κεφ. Δ, στ. 14-16

Αυτή η περικοπή παρμένη από την Καινή Διαθήκη στάθηκε η αφορμή για να ξεκινήσει ο μεγάλος Έλληνας συγγραφέας το ταξίδι του στον απύθμενο βυθό της ψυχής του. Κάθε βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη είναι λίγο πολύ βιογραφικό αλλά στον «Τελευταίο πειρασμό» καταθέτει ό,τι πιο βαθύ και αληθινό έχει. Είναι το έργο για το οποίο η Καθολική εκκλησία τον αφόρισε και το ένταξε έστω κι ανεπίσημα  στα απαγορευμένα βιβλία. Η Ορθόδοξη από την άλλη παρ όλες τις αντιδράσεις και τις ενστάσεις δεν προέβη τελικά σε αυτό το διάβημα. Αρχικά το βιβλίο κυκλοφόρησε στη Σουηδία κι ύστερα στην Ελλάδα. Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη που 30 χρόνια μετά ζητήθηκε η μεταφορά του στον κινηματογράφο με αποτέλεσμα στη συνέχεια να προκαλέσει ακόμα περισσότερες αντιδράσεις η προβολή της ταινίας. Κι έτσι έχουμε την ατυχή θέση να συγκαταλέγεται η Ελλάδα στις χώρες που απαγόρευσαν την ταινία. Αυτή είναι εν ολίγοις η ιστορία του «Τελευταίου πειρασμού», μια ιστορία αντίστοιχη ίσως του πόνου που ένιωσε κι ο δημιουργός του προκειμένου να το γράψει.

Αποτελεί μια βαθιά εξομολόγηση λοιπόν. Είναι η αέναη αναζήτηση του θνητού ανθρώπου να κατανοήσει, να αντιληφθεί και να  πλησιάσει τη διττή φύση του θεανθρώπου. Μέσα από τα λόγια του Ευαγγελίου, τις αφηγήσεις και την παράδοση προσπαθεί να διαλογιστεί με τον Κύριο, τον έναν και μοναδικό Θεό. Κάνει δηλαδή αυτό που κάθε άνθρωπος θα ήθελε και δεν τολμά. Κάθε λέξη του βιβλίου είναι ποτισμένη με δάκρυα από συγκίνηση και σπαραγμό μπρος το θείο. Συνιστά μια εσωτερική αναζήτηση με στόχο την εύρεση του σκοπού της ζωής. Για ποιο λόγο ήρθαμε στον κόσμο;
Περιγράφει την ζωή του Χριστού: το πώς μεγάλωσε και πώς οδηγήθηκε στο σταυρό, με ένα  βαθύτερο και ουσιαστικότερο λόγο. Επιζητεί να καταδύσει στα συναισθήματα του ανθρώπου Ιησού, να καταγράψει κάθε δισταγμό, κάθε υπαρξιακή και πνευματική αμφιταλάντευση Του και να ορθώσει την υπέρτατη δύναμη του ανθρώπου ενώ ταυτόχρονα επιχειρεί να διεισδύσει στην υπέρτατη αποστολή του Θεού, που συνιστά αυτοταπείνωση, να θυσιαστεί τόσο σωματικά όσο και πνευματικά για τη σωτηρία του δημιουργήματος του. 

Ο Χριστός μας λοιπόν, γιατί διαβάζοντας το βιβλίο το λιγότερο που θα νιώσετε θα είναι ένας Χριστός να σας ανήκει, υπέπεσε σε κάθε πειρασμό για να μπορέσει να μας πείσει ότι συμπάσχει στα βάσανά μας. Έτσι επάνω στο σταυρό δοκιμάστηκε με την τελευταία και υποτιμητική πρόκληση από τον Σατανά. Για μια στιγμή φαντάστηκε τη ζωή του, φυσιολογική και καθόλα ανθρώπινη, να ζει ελεύθερος από καθήκοντα και παντρεμένος έχοντας τη δική του οικογένεια. Όμως έτσι δεν θα εκπληρωνόταν η υπέρτατη αποστολή Του. Δεν θα ήταν ο θεάνθρωπος που όλοι γνωρίζουμε. Κι έτσι κατάφερε και προσπέλασε κι αυτόν τον πειρασμό. 

Ίσως οι περιγραφές σοκάρουν αλλά αν είστε κι εσείς βαθιά πιστοί κι αναζητάτε την αλήθεια, θα σας ξεκλειδώσουν μια πόρτα που θα σας ανοίξει το δρόμο προς τη λύτρωση και την ανακούφιση. Να θυμάστε ωστόσο ότι το ταξίδι σε αυτό το βιβλίο είναι επώδυνο. Ίσως πενθήσετε για την ανθρώπινη φύση, αναλογιστείτε σφάλματα και μάταιες πράξεις και βουτηχτείτε στη θλίψη που προσιδιάζει μόνο στα ανθρώπινα όντα. Στο τέλος θα έχετε βάλει σίγουρα ένα λιθαράκι στη βάση της πίστης σας. Κλείνει το βιβλίο αναφέροντας ότι όλα έγιναν όπως έπρεπε και δοξάζει τον Κύριο.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Νίκος Καζαντζάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης, πρωτότοκος γιος του εμποροκτηματία Μιχάλη Καζαντζάκη. Είχε δυο αδερφές. Τα παιδικά και μαθητικά του χρόνια ως το 1902, οπότε τέλειωσε το Γυμνάσιο, τα πέρασε στο Ηράκλειο με ενδιάμεσα σύντομα διαστήματα παραμονής στον Πειραιά (το 1889 - έναρξη της Κρητικής Επανάστασης- για έξι μήνες) και τη Νάξο (1897-1899 - ο Καζαντζάκης φοίτησε στην εκεί Γαλλική Εμπορική Σχολή).

 Το 1902 έφυγε για την Αθήνα και γράφτηκε στη Νομική Σχολή, από όπου αποφοίτησε το 1906 με άριστα. Το 1906 σημειώθηκαν και οι πρώτες δημοσιεύσεις κειμένων του στο περιοδικό "Πινακοθήκη" με το ψευδώνυμο Κάρμα Νιρβανή, με το οποίο εξέδωσε και το πρώτο βιβλίο του "Όφις και κρίνο", αφιερωμένο στη Γαλάτεια Αλεξίου. Τον επόμενο χρόνο γράφτηκε στη Μασονική Στοά Αθηνών και έφυγε για σπουδές νομικής στο Παρίσι, όπου παρακολούθησε και μαθήματα φιλοσοφίας με τον Ανρί Μπεργκσόν. Από το 1907 ως το 1909 έγραψε τα πρώτα θεατρικά του έργα (ανάμεσά τους τα "Ξημερώνει" [έπαινος στον Παντελίδειο Δραματικό Αγώνα] , "Φασγά", "Ο πρωτομάστορας" [ βραβείο στο Λασσάνειο Δραματικό Αγώνα] ,το μυθιστόρημα "Σπασμένες ψυχές", καθώς επίσης μελετήματα και δοκίμια, όλα δημοσιευμένα σε περιοδικά της εποχής ("Νουμάς", "Παναθήναια"). Το 1909 εξέδωσε στο Ηράκλειο την εναίσιμη επί υφηγεσία διατριβή του με τίτλο "Ο Φρειδερίκος Νίτσε εν τη φιλοσοφία του Δικαίου και της Πολιτείας". 

Το 1910 εγκαταστάθηκε με τη Γαλάτεια στην Αθήνα την οποία παντρεύτηκε τον επόμενο χρόνο στο Ηράκλειο και πήρε μέρος στην ίδρυση του Εκπαιδευτικού Ομίλου. Ως το 1915 ασχολήθηκε με τη μετάφραση έργων των Μπεργκσόν, Πλάτωνα, Νίτσε, Μπύχνερ, Ντάρβιν και άλλων, στρατεύτηκε εθελοντικά στους βαλκανικούς πολέμους και υπηρέτησε στο γραφείο του Βενιζέλου, έγραψε πέντε αναγνωστικά για το δημοτικό σχολείο με τη Γαλάτεια Αλεξίου (η οποία και τα υπέγραφε) και γνώρισε τον Άγγελο Σικελιανό με τον οποίο ταξίδεψαν στο Άγιο Όρος. Το καλοκαίρι του 1907 προσπάθησε χωρίς επιτυχία να αξιοποιήσει ένα λιγνιτωρυχείο στη Μάνη μαζί με το μεταλλωρύχο Γιώργη Ζορμπά και το φθινόπωρο ταξίδεψε στην Ελβετία, όπου είχε ερωτικό δεσμό με την Ελένη Λαμπρίδου. 

Το 1919 ανέλαβε δράση υπέρ του επαναπατρισμού των Ελλήνων του Καυκάσου από τη θέση του γενικού διευθυντή του Υπουργείου Περιθάλψεως και συναντήθηκε με τον Ελευθέριο Βενιζέλο στο Παρίσι. Τα τρία επόμενα χρόνια ταξίδεψε ανά την Ευρώπη και την Ελλάδα. Πήρε μέρος στο Συνέδριο των Αναμορφωτών της Παιδείας στο Βερολίνο και στο Συνέδριο Σεξουαλικής Παιδαγωγικής στη Δρέσδη, μελέτησε έργα του Φρόυντ, γνωρίστηκε με το Λεό Σεστώβ και έγραψε την Ασκητική. Το 1924, επιστρέφοντας στην Ελλάδα ταξίδεψε στην Ιταλία και γνωρίστηκε στην Αθήνα με την Ελένη Σαμίου. Από τον Οκτώβριο του 1925 ως το Φεβρουάριο του 1926 έμεινε στη Ρωσία ως απεσταλμένος της εφημερίδας "Ελεύθερος Λόγος". Ακολούθησαν δυο ακόμη ταξίδια του στη Ρωσία, ένα στα τέλη του 1927 μετά από πρόσκληση της Σοβιετικής Κυβέρνησης και ένα από τον Απρίλη του 1928 ως τον Απρίλη του 1929, ενώ με τη δημοσιογραφική του ιδιότητα επισκέφτηκε επίσης την Ιταλία και την Ισπανία (1926, 1932-1933, 1936-1937, 1950), την Αίγυπτο και το Σινά (1927). 

Το 1926 πήρε διαζύγιο από τη Γαλάτεια και ταξίδεψε με την Ελένη στην Παλαιστίνη και την Κύπρο. Τον ίδιο χρόνο δημοσίευσε στο περιοδικό "Αναγέννηση" το πρώτο δείγμα από την "Οδύσσεια", που ολοκλήρωσε σε πρώτη γραφή το 1927 στην Αίγινα και εξέδωσε μόλις το Δεκέμβρη του 1938, μετά από εφτά συνολικά γραφές. Το 1928 διώχτηκε δικαστικά με αφορμή τη διοργάνωση συγκέντρωσης για τη Σοβιετική Ένωση μαζί με τον ελληνορουμάνο συγγραφέα Παναΐτ Ιστράτι στο αθηναϊκό θέατρο Αλάμπρα και κατά τη διάρκεια του καλοκαιρινού ταξιδιού του στη Ρωσία συνέχισε να ασχολείται με τη συγγραφή. Τον ίδιο χρόνο έγινε γνωστός στη Γαλλία μέσα από ένα άρθρο του Ιστράτι στο περιοδικό "Monde" . Η σχέση του Καζαντζάκη με τον Ιστράτι διακόπηκε το Δεκέμβρη του ίδιου χρόνου στη Σοβιετική Ένωση. Συνέχισε να ταξιδεύει με την Ελένη στη Γερμανία, την Τσεχοσλοβακία, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιαπωνία, την Κίνα και την Αγγλία με ενδιάμεσες επιστροφές στην Αίγινα (1943-1944) και την Αθήνα (1945 - ίδρυσε τη Σοσιαλιστική Εργατική Ένωση, υπέβαλε υποψηφιότητα στην Ακαδημία Αθηνών, διετέλεσε υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου στην κυβέρνηση Σοφούλη και παντρεύτηκε την Ελένη) και το 1946 εγκαταστάθηκε στη Γαλλία, αρχικά στο Παρίσι (λογοτεχνικός σύμβουλος στην έδρα της Ουνέσκο) και στη συνέχεια στην Αντίμπ, από όπου ταξίδεψε στην Ευρώπη. Τον ίδιο χρόνο προτάθηκε για το βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας από κοινού με τον Άγγελο Σικελιανό. 

Στο διάστημα 1928-1944 εξέδωσε μεταξύ άλλων έργων τα "Τόντα Ράμπα", "Ιστορία της Ρωσικής Λογοτεχνίας", "Τερτσίνες", μια μετάφραση της "Θείας Κωμωδίας" του Δάντη και μια του "Φάουστ Α΄" του Γκαίτε, το "Βραχόκηπο", την τραγωδία "Μέλισσα", καθώς και αναμνήσεις από τα ταξίδια του. Στη Γαλλία έγραψε τις "Αδερφοφάδες" και τον "Καπετάν Μιχάλη" και το 1953 ολοκλήρωσε το μυθιστόρημα "Ο Χριστός ξανασταυρώνεται", το οποίο κίνησε τις αντιδράσεις της ελληνικής Εκκλησίας και του Βατικανού. Την ίδια χρονιά νοσηλεύτηκε στο Παρίσι λόγω ανωμαλίας της λέμφου. Το 1954 το μυθιστόρημα "Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά" τιμήθηκε με το βραβείο του καλύτερου ξενόγλωσσου βιβλίου στη Γαλλία. Το 1955 ταξίδεψε στην Αλσατία και συναντήθηκε με τον Άλμπερτ Σβάιτσερ και στο Λουγκάνο. Εκεί ξεκίνησε να γράφει την "Αναφορά στο Γκρέκο", που εκδόθηκε μετά το θάνατό του. Το καλοκαίρι του 1956 το Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο του Μάνου Κατράκη παρέστησε με επιτυχία τη θεατρική διασκευή του "Ο Χριστός ξανασταυρώνεται" και το 1957 προβλήθηκε στις Κάννες το, επίσης βασισμένο στο προηγούμενο έργο, φιλμ του Ζυλ Ντασσέν, "Εκείνος που πρέπει να πεθάνει". Ο Καζαντζάκης ήταν παρών στην πρεμιέρα. 

Το καλοκαίρι ταξίδεψε στην Κίνα και κατά την επιστροφή μέσω Ιαπωνίας εμβολιάστηκε με αποτέλεσμα να προσβληθεί από γάγγραινα. Νοσηλεύτηκε αρχικά στην Κοπεγχάγη και στη συνέχεια στο Φράιμπουργκ, όπου προσβλήθηκε από Ασιατική γρίπη και πέθανε σε ηλικία εβδομήντα τεσσάρων χρόνων. Η σορός του μεταφέρθηκε στο Ηράκλειο και ενταφιάστηκε στην Τάπια Μαρτινέγκο, κοντά στο ενετικό κάστρο της πόλης.

Χαρακτηριστικά Βιβλίου
Τίτλος: Ο Τελευταίος Πειρασμός
Συγγραφέας: Νίκος Καζαντζάκης
Εκδόσεις: Καζαντζάκη
Σελίδες: 514

Κριτική: Γιώργος Πανόπουλος

Στήν θύρα τής Μεγάλης Εβδομάδος.

Περάσαμε πιά το πέλαγος της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Και τώρα στεκόμαστε μπροστά στη θύρα της Μεγάλης Εβδομάδος, οπού ονομάζεται Μεγάλη όχι γιατί είναι μεγαλύτερη, ή έχει περισσότερες μέρες, αλλά «επειδή μεγάλα ημίν γέγονεν εν αυτή παρά του Δεσπότου κατορθώματα. Και γάρ εν αυτή τη εβδομάδι τη Μεγάλη, όπως λέγει ο ιερός Χρυσόστομος, η χρονία του διαβόλου κατελύθη τυραννίς· ο θάνατος εσβέσθη· ο ισχυρός εδέθη· τα σκεύη αυτού διηρπάγη· αμαρτία ανηρέθη· η κατάρα κατελύθη· ο Παράδεισος ανεώχθη· ο Ουρανός βάσιμος γέγονεν· άνθρωποι αγγέλοις ανεμίγησαν· το μεσότοιχον του φραγμού ήρθη· το θριγγίον περιηρέθη· ο της ειρήνης Θεός ειρηνοποίησε τα άνω και τα επί της γής· διά τούτο Μεγάλη καλείται Εβδομάς». 




Όντως φοβερά αυτής της εβδομάδος τα Μυστήρια! Όλη η ποίηση του Χριστιανισμού και όλη η δόξα της Ορθοδοξίας, από αυτή την εβδομάδα πηγάζουν. Απ᾿ τον καιρό που, μαθητούδια ακόμη, παίρναμε απ᾿ το ζεστό χέρι της μάνας μας τη σύνοψη και το κερί, που καθώς ήταν αγνό μοσκοβολούσε σάν λιβάνι όταν έκαιγε, και πηγαίναμε στις ακολουθίες του Νυμφίου, ή στις Μεγάλες Ώρες των Παθών, της Μεγ. Πέμπτης και της Μεγ. Παρασκευής, όπου κλαίγαμε από καρδιάς μπρός στον Εσταυρωμένο, καθώς αποθέταμε με τρέμοντα δάχτυλα τα παρθενικά αγριολούλουδα, που με μίαν ολόζεστη λαχτάρα τρέχαμε να μάσουμε στους κήπους και στα χωράφια· απ᾿ τα μικρά μας εκείνα χρόνια, που προσμέναμε να ῾ρθει η εβδομάδα των Παθών, για να δεχτούμε ύστερα και την Ανάσταση, μέχρι τα γηρατειά μας τα βαθιά, αυτή η Εβδομάδα είναι που μάς κρατάει συντροφιά με τον πόνο της, με τα δάκρυά της, με τη λύπη της, αλλά και με τη χαρά και την ευφροσύνη της Αναστάσεως, που ακολουθεί.

Κι αυτή είναι η μεγαλύτερη φιλοσοφία της ζωής, που η αγία Εκκλησία μας την δίνει με τον πιό ωραίο, απλό και κατανυκτικό τρόπο στη Μεγάλη Εβδομάδα. Και είναι αλήθεια, ότι αυτή η φιλοσοφία, που δεν είναι άλλη από την υψηλή θεολογία του Σταυρού, δεν θα μπορέσει ποτέ κανείς να την αφομοιώσει και να την κατανοήσει έξω από τον εκκλησιαστικό περίβολο, έξω από τη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας.

Έξω από την Εκκλησία, ο Σταυρός ή η Μεγάλη Εβδομάδα γίνεται λογοτεχνία, γίνεται θέατρο ή κινηματογράφος, γίνεται στοχαστική διάλεξη ή δημοσιογραφικό άρθρο, γίνεται ευκαιρία για να δοκιμάσει κανείς τις ικανότητές του μ᾿ έναν τρόπο – οποιοδήποτε – επάνω σ᾿ ένα σοβαρό θέμα. Και μόνο μέσα από τις ιερές Ακολουθίες και τη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας, μπορεί ο άνθρωπος να φτάσει στην κορφή της πνευματικής φιλοσοφίας και στη δόξα της Αναστάσεως, ανεβαίνοντας τον ανηφορικό δρόμο του Γολγοθά και περνώντας πνευματικά μέσα από την αγωνία της Σταυρώσεως.

Ο ορθόδοξος χριστιανός, όλη την Εβδομάδα έχει ένα μεγάλο δρόμο να οδοιπορήσει. Μεγάλο, όχι με τις εξωτερικές, αλλά με τις εσωτερικές διαστάσεις. Ένα δρόμο, που περπάτησε ο ίδιος ο Χριστός. Ναί, κι άς μή φανεί σε κανέναν αυτό το πράγμα παράδοξο. Αν δεν «συμπορευθώμεν αυτώ και συσταυρωθώμεν», δεν θα μπορέσουμε οὔτε τη Μεγαλοβδομάδα να νιώσουμε, οὔτε και στην Ανάσταση να φτάσουμε μαζί του. Σ᾿ αυτό το δρόμο, που βρίσκεται πάντα κάτω απ᾿ τη σκιά του Σταυρού, και αντικρύζει στο βάθος το φωτεινό λόφο της Αναστάσεως, οι άγιοι Πατέρες έβαλαν μερικά σημάδια σάν ορόσημα, που μάς βοηθούν κι αυτά μ᾿ έναν ειδικό το καθένα τρόπο, για να πετύχουμε το σκοπό μας.

Τήν Μεγάλη Δευτέρα, μετά το Κοντάκιο και τον Οίκο της ημέρας, θ᾿ ακούσουμε μαζί με το σύντομο συναξάρι, αυτό το υπόμνημα: «τη Αγία και Μεγάλη Δευτέρα, μνείαν ποιούμεθα του μακαρίου Ιωσήφ του παγκάλου και της υπό του Κυρίου καταρασθείσης συκής». Δοξάζεται και τιμάται ο πάγκαλος Ιωσήφ, γιατί «της Αιγυπτίας τότε ταίς ηδοναίς μή δουλεύσας», εσκλαβώθηκε μέν κατά το σώμα, αλλά κατά την ψυχή έμεινε αδούλωτος, ο αοίδιμος και σώφρων, και έτσι αξιώθηκε να γίνει κυρίαρχος όλης της Αιγύπτου. «Ο Θεός γάρ παρέχει τοίς δούλοις αυτού στέφος άφθαρτον». Η κατάρα έπειτα της άκαρπης συκιάς, μάς λέει ν᾿ αποφεύγουμε το πάθος και να κάνουμε έργα και καρπούς πνευματικούς, για να μή μάς εύρει ο Χριστός με φύλλα μοναχά σάν έρθει, και μάς δείξει τη φωτιά, σάν μοίρα αναπόφυγη των ακάρπων μας δέντρων.

Τήν Μεγάλη Τρίτη θ᾿ ακούσουμε: «της των δέκα παρθένων παραβολής μνείαν ποιούμεθα», δηλ. των πέντε φρονίμων και των πέντε μωρών παρθένων, με τις διδακτικές λαμπάδες τους. Μάς συμβουλεύει κ᾿ εδώ με ύμνους εξαίσιους η Εκκλησία μας, «να σπουδάσωμεν να ανάψωμεν τάς νοητάς λαμπάδας των ψυχών μας, ως αι φρόνιμοι εκείναι παρθένοι. Διατί; Ίνα με το λαμπρόν φώς των λαμπάδων μας και με ύμνους πνευματικούς, συναπαντήσωμεν τον αθάνατον νυμφίον των ψυχών, δηλαδή τον Δεσπότην μας Ιησούν Χριστόν, όστις θα έλθει εν τη συντελεία του κόσμου, διά να εμβάσει τάς δρονίμους ψυχάς μέσα εις τον ουράνιον νυμφώνα της αϊδίου τρυφής τεσ και βασιλείας».

Τήν Μεγάλη Τετάρτη: «της αλειψάσης τον Κύριον μύρω πόρνης γυναικός μνείαν ποιείσθαι οι θειότατοι Πατέρες εθέσπισαν, ότι πρό του σωτηρίου Πάθους μικρόν τούτο γέγονεν». Ποιός δεν δακρύζει, όταν σκεφθεί ότι, ενώ όλοι αμαρτάνουμε (και πολλές φορές βαρύτερα από την πόρνη) ωστόσο δεν ακολουθούμε το παράδειγμά της, για να σβήσουμε με δάκρυα μετανοίας το χειρόγραφο, που είναι φορτωμένο με το πλήθος των αμαρτιών μας.

Τήν Μεγάλη Πέμπτη«εορτάζομεν τον Ιερόν Νιπτήρα, τον Μυστικόν Δείπνον, την υπερφυά προσευχήν και την Προδοσίαν». Η κυριαρχούσα μορφή – αιώνιο σύμβολο σκότους συνειδήσεως και παράδειγμα προς αποφυγήν – είναι η προδοτική όψη του Ιούδα.


Τήν Μεγάλη Παρασκευή «τα Άγια και Σωτήρια και Φρικτά Πάθη του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού επιτελούμεν».

Και το Μέγα Σάββατον «την Θεόσωμον Ταφήν και την εις Άδου κάθοδον του Κυρίου και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού εορτάζομεν».

Είπαμε, ότι πίσω από τα μαρτύριο και το Πάθος της Σταυρώσεως, ο ορθόδοξος χριστιανός βλέπει πάντοτε το γλυκό φώς της Αναστάσεως. Είναι αυτό που τον εμποδίζει να ιδεί τα Πάθη μέσα σ᾿ ένα ζοφερό και καταλυτικό σκοτάδι. Ο ορθόδοξος – και ο Έλληνας ιδιαίτερα, που πέρασε τόσα και τόσα πάθη μέσα στη μακραίωνη πορεία της ιστορίας του – είναι ντυμένος με το ζεστό ένδυμα της χαρμολύπης. Πάσχει και υποφέρει, αλλά όχι με ασυγκράτητο σαρκικό πόνο. 

Η πνευματική φιλοσοφία του Σταυρού, αυτές τις ημέρες ειδικώτερα, πρέπει να είναι ο επιούσιος άρτος μας, ο άρτος της ζωής μας. Ιδού πώς βλέπουν μερικοί από τους αγίους Πατέρας το Σταυρό και το μυστήριο της Σταυρώσεως.
Ο ακάνθινος στέφανος φανέρωσε ότι ο Κύριος εξάλειψε την κατάρα που έλαβε η γή, να βλαστάνει αγκάθια και τριβόλια και ότι ο Χριστός αφάνισε τις μέριμνες και τις οδύνες της παρούσης ζωής.
«Εξεδύθη τα ιμάτια και ενεδύθη την πορφύραν, διά να εκδύσει τους δερματίνους χιτώνας της νεκρώσεως, οπού εφόρεσεν ο Αδάμ μετά την παράβασιν. Κάλαμον έλαβεν ο Κύριος εις την δεξιάν, ως σκήπτρον, διά να θανατώσει τον αρχαίον όφιν και δράκοντα· έλαβε κάλαμον, διά να σβήσει το χειρόγραφον των αμαρτιών μας. Έλαβε τον κάλαμον διά να υπογράψει βασιλικώς, με το κόκκινον αίμα του, το γράμμα της συγχωρήσεως των αμαρτιών μας, καθότι και οι βασιλείς με κόκκινον κιννάβαρι υπογράφουσιν».

»Εις το ξύλον εσταυρώθη, διά το ξύλον της γνώσεως. Έλαβε την γεύσιν της χολής και του όξους, διά την γλυκείαν γεύσιν του καρπού του απηγορευμένου. Έλαβε τα καρφία διά να καρφώσει την αμαρτίαν. Άπλωσε τάς χείρας εις τον Σταυρόν, διά να ιατρεύσει το άπλωμα των χειρών του Αδάμ και της Εὔας, οπού εποίησαν εις το απηγορευμένον ξύλον, και διά να ενώσει τα μακράν διεστώτα, αγγέλους και ανθρώπους, ουράνια και επίγεια. Έλαβε τον θάνατον, διά να θανατώσει τον θάνατον. Ετάφη, διά να μή στρεφώμεθα πλέον ημείς εις την γήν, ως το πρότερον...».

»Εσκοτίσθησαν οι φωστήρες, διά να φανερώσουν ότι πενθούσι τον Σταυρωθέντα. Αι πέτραι εσχίσθησαν, διότι έπασχεν η πέτρα της ζωής. Εις το ύψος του Σταυρού ανέβη, διά το πτώμα οπού έπαθεν ο Αδάμ. Και τελευταίον ανέστη, διά την ιδικήν μας ανάστασιν!». Ώ! Ευτυχισμένοι και τρισμακάριοι, όσοι μπορέσουν ν᾿ αφήσουν τις βιοτικές τους μέριμνες αυτές τις μέρες, κι αρχίσουν από τώρα, από αυτή την ώρα κιόλας, την ευλογημένη πορεία δίπλα στον πορευόμενο προς το Πάθος Χριστό! «Δεύτε οὖν και ημείς, συμπορευθώμεν αυτώ και συσταυρωθώμεν, και νεκρωθώμεν δι᾿ αυτόν, ταίς του βίου ηδοναίς», «ίνα μή μείνωμεν έξω του νυμφώνος Χριστού».




Πηγή
 Εξαιρετικό άρθρο από:

Βιβλιοπωλείο... με ένα μόνο βιβλίο!

Δυσκολεύεσαι να επιλέξεις βιβλίο; Σου έχουν προτείνει 2-3, αλλά και πάλι δεν μπορείς να αποφασίσεις; Στο Τόκιο σου έχουν τη λύση. Το μοναδικό βιβλιοπωλείο στον πλανήτη που πουλάει μόνο ένα βιβλίο. Κάθε εβδομάδα διαφορετικό. Αλλά μόνο ένα.


Στη συνοικία Ginza στο Τόκιο, στο βιβλιοπωλείο Morioka, ο λάτρης του βιβλίου, επί έξι μέρες την εβδομάδα, θα συναντιέται με τον συγγραφέα του βιβλίου και σε events που διοργανώνονται θα συζητούν για το περιεχόμενο του βιβλίου και θα γνωρίζονται.

Τα 10 πιο όμορφα πασχαλινά έθιμα από όλη την Ελλάδα

Ρουκέτες, μπότηδες, αερόστατα και λευκά περιστέρια. Γυρνάμε την Ελλάδα και ανακαλύπτουμε δέκα ξεχωριστά πασχαλινά έθιμα.


Σε άκρως κατανυκτικό κλίμα, κάθε γωνιά της Ελλάδας γιορτάζει την περίοδο του Πάσχα με τον δικό της, ιδιαίτερο τρόπο. Το «Πάσχα το καινόν» ή η «πανήγυρις πανηγύρεων» όπως αναφέρεται στους πασχαλινούς ύμνους, αποτελεί για τον λαό μια ημέρα λαμπρή, μιας και η φύση βρίσκεται στα καλύτερά της.

Παρασκευή, 29 Απριλίου 2016

11 πράγματα που κάνουν οι δημιουργικοί άνθρωποι διαφορετικά από τους άλλους...


Η δημιουργικότητα εκφράζεται με μυστηριώδη τρόπο, συχνά παράδοξο. Η δημιουργική σκέψη διακρίνει ορισμένα άτομα που δίνουν την αίσθηση ότι οι ιδέες τους έρχονται αιφνίδια, από το πουθενά, αλλά γεννιούνται κάτω από πολυσύνθετο διαλογισμό.

«Είναι δύσκολο να αναγνωρίσουμε τα δημιουργικά άτομα με την πρώτη γιατί το δημιουργικό εγώ είναι πιο πολυσύνθετο από το μη δημιουργικό εγώ» δηλώνει ο ψυχολόγος Σκοτ Μπάρι Κόφφμαν του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, ο οποίος διακρίνει στα δημιουργικά άτομα τις εξής ιδιότητες.

ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ - ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ


Το Polis Art Café και οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
σας προσκαλούν στην παρουσίαση
του νέου μυθιστορήματος του Κωνσταντίνου Τζαμιώτη

Ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ διδάσκει λογοτεχνική γραφή

Αν είσαι άνθρωπος, ξέρεις τι είναι σωστό και τι είναι λάθος. Πρέπει να παίρνεις αποφάσεις και να τις στηρίζεις. Αν είσαι συγγραφέας δεν πρέπει να κρίνεις. Πρέπει να καταλάβεις.


Ο Χέμινγουεϊ πάλεψε όλη του τη ζωή περισσότερο από κάθε άλλο αγγλόφωνο συγγραφέα του 20ού αιώνα να αλλάξει το ύφος της πεζογραφίας και για τον αγώνα αυτό τιμήθηκε με το Βραβείο Νόμπελ το 1954. Ωστόσο, ο μύθος του ψαρά, του πότη και του σαματατζή καμιά φορά σκιάζει το μύθο του συγγραφέα.

Τα καλύτερα παιδικά βιβλία δραστηριοτήτων για να πάρετε μαζί σας στις διακοπές

Οι διάφορες σειρές βιβλίων με δημιουργικές-εκπαιδευτικές δραστηριότητες είναι οπωσδήποτε μια πολύ καλή ιδέα για να απασχολούνται τα παιδιά τους καλοκαιρινούς μήνες. Τέτοιες σειρές βιβλίων υπάρχουν πολλές και απευθύνονται σε παιδιά από την προσχολική ηλικία μέχρι και τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού. Μια βόλτα σε ένα βιβλιοπωλείο θα σας βοηθήσει πολύ να επιλέξετε ένα τέτοιο βιβλίο που να ταιριάζει στην αισθητική σας αλλά κυρίως στα ενδιαφέροντα και στην ηλικία του παιδιού σας.

Πέμπτη, 28 Απριλίου 2016

Ήθη και έθιμα του Πάσχα από όλη την Ελλάδα

Από τον ρουκετοπόλεμο της Χίου μέχρι την κατάνυξη του Αγίου Όρους


Το Πάσχα μεγάλη αυτή γιορτή της Χριστιανοσύνης, γιορτάζεται με ξεχωριστό τρόπο σε κάθε γωνιά της χώρας και ιδιαίτερα σε ορισμένες περιοχές αναβιώνουν ήθη κι έθιμα που δίνουν ένα ιδιαίτερο «χρώμα» στην εορταστική αυτή περίοδο. Το «κάψιμο του Ιούδα», οι Αλογοδρομίες, οι Αυγομαχίες, η αναπαράσταση της Αποκαθήλωσης του Εσταυρωμένου και η Ανάσταση σε νεκροταφεία είναι ορισμένες μόνο από τις παραδόσεις που συνεχίζονται σε πόλεις και χωριά.

Τα βιβλία αλλάζουν το μυαλό

Η ανάγνωση ενός συναρπαστικού μυθιστορήματος προκαλεί μεταβολές σε δίκτυα του εγκεφάλου


Λέμε συχνά ότι ένα καλό βιβλίο ανοίγει το μυαλό. Τώρα οι επιστήμονες διαπιστώνουν ότι μπορεί και να το αλλάξει. Ερευνητές του Πανεπιστημίου Εμορι ανακάλυψαν ότι η ανάγνωση ενός μυθιστορήματος προκαλεί βιολογικές μεταβολές στον εγκέφαλο, οι οποίες μάλιστα παραμένουν για διάστημα μερικών ημερών. Η ανακάλυψη υποδηλώνει ότι τα βιβλία που διαβάζουμε μας επηρεάζουν βαθύτερα από ό,τι ίσως νομίζαμε και ενδεχομένως ενισχύουν τις γνωσιακές μας ικανότητες. Περαιτέρω μελέτες θα δείξουν σε ποιον βαθμό συμβαίνει κάτι τέτοιο, όπως και αν τα αποτελέσματα είναι διαφορετικά ανάλογα με το είδος του αναγνώσματος.

"Όταν φεύγουν τα σύννεφα". Στην παρουσίαση της Άννας Γαλανού.

Το πάνελ της παρουσίασης του  βιβλίου "Όταν φεύγουν τα σύννεφα.
H πολυαγαπημένη συγγραφέας, Άννα Γαλανού  παρευρέθηκε στην παρουσίαση του νέου βιβλίου "Όταν φεύγουν τα σύννεφα" την Πέμπτη 21 Απριλίου 2016, στις 19.00 στο Κλίμαξ Καφέ στην Λάρισσα.

"Δύο φιλιά για την Αμέλια"Ρένα Ρώσση- Ζαΐρη


 Οι εκδόσεις Ψυχογιός παρουσιάζουν το νέο βιβλίο της Ρένας Ρώσση- Ζαΐρη με τίτλο Δύο φιλιά για την Αμέλια.
Αθήνα - Σταδίου 24
 

«Η μαγεία της αγάπης» από τη Johanna Lindsey - Τα βιβλία που αξίζει να διαβάσετε


Η Αμερικανίδα συγγραφέας έχει καθιερωθεί ως μία από τις πιο δημοφιλείς συγγραφείς στο ρομαντικό ιστορικό μυθιστόρημα, έχοντας πουλήσει περισσότερα από 60 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο.

Η Johanna Lindsey καθιερώθηκε ως μία από τις πιο δημοφιλείς συγγραφείς στο ρομαντικό ιστορικό μυθιστόρημα, έχοντας πουλήσει περισσότερα από 60 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο. Έχει γράψει 47 βιβλία που έγιναν best sellers, πολλά από τα οποία έφτασαν στην πρώτη θέση στη λίστα των ευπώλητων New York Times. Με την κυκλοφορία των βιβλίων της «Αιχμάλωτη του πόθου μου» και «Όταν το πάθος κυριαρχεί» κάνει το ελληνικό ντεμπούτο της από τις εκδόσεις Elxis.

Τετάρτη, 27 Απριλίου 2016

«Θέλω οι αναγνώστες να δουν, να μυρίσουν και να αισθανθούν»


Ο Γκράχαμ Μάστερτον (Graham Masterton) είναι ένας από τους πιο γνωστούς συγγραφείς λογοτεχνίας τρόμου και αστυνομικής λογοτεχνίας. Είναι ευρέως γνωστός και στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό μέσα από τις πολλές κυκλοφορίες βιβλίων του (παλιότερα στις εκδόσεις Οξύ, εσχάτως στις Jemma Press). 


Μας μίλησε για ζητήματα της συγγραφικής του δραστηριότητας καθώς επίσης και για την επερχόμενη κυκλοφορία του βιβλίου του στην Ελλάδα με τον τίτλο White Bones.

«Βιβλιοπωλείο από το μέλλον» στο Παρίσι τυπώνει επί τόπου το βιβλίο που επιθυμούν οι πελάτες του

Το πρώτο βιβλιοπωλείο, στην Ευρώπη, που θα δίνει στους πελάτες του τη δυνατότητα να εκτυπώνουν μέσα σε λίγα λεπτά το βιβλίο της επιλογής τους, θα ανοίξει τις πύλες του στο κέντρο του Παρισιού τις επόμενες μέρες. Σε σχετικό άρθρο της Lifo διαβάζουμε πως το «βιβλιοπωλείο του μέλλοντος» είναι γεγονός και είναι έτοιμο να κάνει την εμφάνισή του και στην Ευρώπη, αφού ήδη το μοντέλο λειτουργεί στην Αμερική.

Συνέντευξη με την Γιώτα Ανδρέου

Στο προηγούμενο άρθρο ανακαλύψαμε την ιστορία Desires and deep effection. Tώρα ήρθε η ώρα να ανακαλύψουμε την κοπέλα που κρύβεται πίσω από αυτή την ιστορία. Την Γιώτα Ανδρέου ή αλλιώς DaKidrauhlRock. Πάμε να την γνωρίσουμε καλύτερα.

«Γράψτε για σας!» Συμβουλές δημιουργικής γραφής από τον Τζο Νέσμπο


Ο ήρωας των πολλών μυθιστορημάτων του νορβηγού συγγραφέα Jo Nesbo, ο άσωτος ντετέκτιβ Harry Hole, έχει γίνει μάρτυρας κάθε είδους τρομακτικών και βίαιων θανάτων. Σε μια υπόθεσή του Hole, το θύμα είναι κολλημένο στον πάτο μιας μπανιέρας και οδηγείται σε πνιγμό καθώς αυξάνεται η στάθμη του νερού. Σε άλλη, το πρόσωπό μιας γυναίκας διαλύεται από την έκρηξη μιας μεταλλικής σφαίρας που τοποθετήθηκε στο στόμα της. Παρά τα άθλια εγκλήματα που προέρχονται από τη φαντασία του Nesbø, ο ίδιος δεν είναι καθόλου τρομακτικός. 

Τρίτη, 26 Απριλίου 2016

Αφιέρωμα στην ιστορία Desires And Deep Effection της Γιώτα Ανδρέου

Αυτή την εβδομάδα θα ανακαλύψουμε μια ιστορία που κατατάσσεται στην ερωτική λογοτεχνία. Όμως είναι διαφορετική από τις άλλες αυτού του είδους. Πρόκειται για την ιστορία της DaKidrauhlRock ή κατά κόσμον Γιώτα Ανδρέου, με τίτλο Desires And Deep Effection. Πάμε να την ανακαλύψουμε.

Το χνάρι που δεν έσβησε, Νοέλ Μπάξερ.

Οι εκδόσεις Διόπτρα και ο IANOS σας προσκαλούν στην κεντρική παρουσίαση του νέου βιβλίου της Νοέλ Μπάξερ με τίτλο Το χνάρι που δεν έσβησε.
Για το βιβλίο θα μιλήσουν η δημοσιογράφος και συγγραφέας Αγγελική Κώττη και ο σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας Γιάννης Μαργαρίτης.
Αποσπάσματα θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Χρυσάνθη Δούζη και Ρένος Ρώτας.

Αθήνα - Σταδίου 24

Σελίδες παλιών βιβλίων μεταμορφώνονται σε πρωτότυπα κοσμήματα


H Jeremy May που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο μεταμορφώνει σελίδες παλιών βιβλίων και τις μετατρέπει σε εντυπωσιακά κοσμήματα.

Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργεί μία μαγευτική συλλογή από βραχιόλια, δαχτυλίδια και περιδέραια, δίνοντας νέα πνοή σε παλιά βιβλία που δεν χρησιμοποιούνταν πια.

Οι τελευταίες βιβλιοθήκες με… αλυσίδες!

Κατά τον Μεσαίωνα, τα βιβλία εκτός από πολύ σπάνια ήταν και πάρα πολύ ακριβά. Έτσι στις λιγοστές βιβλιοθήκες που υπήρχαν τότε τα βιβλία ασφαλίζονταν με αλυσίδες και λουκέτα πάνω στα ράφια έτσι ώστε να αποτραπεί η κλοπή. Αυτές ονομάζονταν “chained libraries” δηλαδή βιβλιοθήκες με αλυσίδες. Οι επισκέπτες πήγαιναν στους χώρους αυτούς και έπαιρναν από το ράφι το βιβλίο της επιλογής τους το οποίο τοποθετούσαν σε ένα γραφείο λίγο πιο μακριά, μέχρι εκεί που έφτανε η αλυσίδα και διάβαζαν.

Δευτέρα, 25 Απριλίου 2016

Eίδη αναγνωστών !

Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ 

'Aρθρο 17 : Eίδη αναγνωστών !
Γιώργος Σανιδάς 

Οι αναγνώστες χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: Σ' εκείνους που διαβάζουν χωρίς κίνητρο και ό,τι διαβάζουν τελειώνει μέσα στο χρόνο της ανάγνωσης και σ' εκείνους που διαβάζουν σχολαστικά για την απόλαυση, για τη γνώση, για την κριτική, για τη σκέψη που συνεχίζεται και πέρα από την ανάγνωση. Στους τελευταίους ανήκει το θαύμα των βιβλίων. Σ' αυτούς αποκαλύπτεται η τέχνη του συγγραφέα, αυτό που βρίσκεται πίσω από τις λέξεις μέχρι και τα πιο έξυπνα υφολογικά τεχνάσματα.

Βρεθήκαμε στην παρουσίαση της Κατερίνας Σωπύλη

Το Σάββατο 9 Απριλίου η συγγραφέας Κατερίνα Κόνιτσα-Σωπύλη παρουσίασε το βιβλίο της "Κρυφές Ανάσες" στο αναγνωστικό κοινό της Λάρισας.

Τον προλογισμό του βιβλίου έκανε η συγγραφέας και πρόεδρος της Ε.ΛΟ.ΣΥ.Λ (Ένωση λογοτεχνών συγγραφέων Λάρισας) Δήμητρα Μπαρδάνη ενώ αποσπάσματα διάβασε η συγγραφέας Ζωή Οικονόμου.

Κυριακή, 24 Απριλίου 2016

Κριτική: "Σκέψεις και Λέξεις" Άννα Νικολαΐδη

Η Άννα Νικολαΐδη γεννήθηκε στην Αθήνα και κατάγεται από τη Μ. Ασία. Σπούδασε Γαλλική Γλώσσα και Φιλολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, και είναι κάτοχος ΜΒΑ στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στο ΕSLSCA, και μεταπτυχιακού στη Φιλοσοφία, ειδίκευσης "Ηθική" στο ΕΚΠΑ ενώ είναι και υποψήφια Διδάκτωρ Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ. 

Η ποιητική συλλογή "Σκέψεις και λέξεις" αποτελεί την πρώτη της απόπειρα στο ποιητικό γίγνεσθαι. 

"Σκέψεις κι λέξεις",συνέντευξη με την Άννα ΝικολαΪδη

Στο σημερινό αφιέρωμα του blog μας έχουμε την ιδιαίτερη χαρά να φιλοξενούμε την Άννα Νικολαΐδη και την ποιητική της συλλογή "Σκέψεις και λέξεις" από τις Εκδόσεις Μπαρτζουλιάνος Ι. Ηλίας . Ελάτε να ταξιέψουμε με τα ποιήματα και να μάθουμε περισσότερα για την πηγή της έμπνευσης  της. Τι περιμένετε λοιπόν;

Κριτική “Η νύχτα που έβρεξε μαχαίρια” του Βασίλη Γιαννάκη.



Ένας τίτλος βιβλίου, μπορεί να σε ξεγελάσει ή να σε επιβεβαιώσει. Δεν ήξερα να πω την αλήθεια, τι με περίμενε κρατώντας στα χέρια το βιβλίο του Βασίλη. Σίγουρα μου είχε κινήσει την περιέργεια αλλά κι επίσης, είχα στο πίσω μέρος του μυαλού μου ότι ίσως και να ήταν ένας τίτλος που έπρεπε να κεντρίσει τον αναγνώστη.

Κωνσταντίνα Κότση

 Η Κωνσταντίνα Κότση γεννήθηκε και κατοικεί στη Λάρισα, διαμένει όμως και στην Κέρκυρα που τη θεωρεί δεύτερη πατρίδα της λόγω καταγωγής του συζύγου της.

Έχει δύο γιους, εκ των οποίων ο πρώτος αποφοίτησε από τη σχολή Βιολογίας, ενώ ο δεύτερος που είχε και την επιμέλεια των βιβλίων της είναι απόφοιτος της σχολής Θεατρολογίας.

Σάββατο, 23 Απριλίου 2016

Κριτική: Η κόρη του ταριχευτή - Kate Mosse

Η άποψη μου

Σάσεξ, 1912 … «Όταν μεσάνυχτα τα καμπαναριά χτυπούν, εκεί μπροστά στην εκκλησία, οι δύστυχες ψυχές περνούν…». Στο νεκροταφείο της εκκλησίας της Παρθένου Μαρίας και του Άγιου Πέτρου οι άνθρωποι έχουν συγκεντρωθεί και παρακολουθούν τη γιορτή. Παραμονή του Αγίου Μάρκου και σύμφωνα με τον θρύλο οι ψυχές όσων πρόκειται να πεθάνουν μέσα στη χρονιά θα φανούν να περνούν μέσα στην εκκλησία

Τα βιβλία που έγιναν ταινίες



Ιστορίες που από τις σελίδες ξεπήδησαν στη μεγάλη οθόνη και αιχμαλώτισαν το κοινό μια για πάντα. 

Το Hollywood έχει κατηγορηθεί πολλάκις για έλλειψη πρωτότυπων ιδεών και έμπνευσης. Λογικό ‘κατηγορώ’ αν σκεφτεί κανείς ότι πάντα αντλούσε θεματολογία από την λογοτεχνία , αλλά ειδικά τα τελευταία χρόνια αυτό έχει επεκταθεί και στα κομικς, τα graphic novels (κάτι σαν εικονογραφημένο σκληρότερο και πιο βίαιο κομικ για μεγάλους) ακόμη και στην δημοσιογραφία, διασκευάζοντας ακόμη και άρθρα 500 λέξεων σε μεγάλου μήκους ταινίες.

"Γυναίκα",Aγγελική Δαφτσίδου

ΤΟ ΣΤΕΚΙ ΤΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ
Αρθογραφία :


" Γυναίκα "
Αγγελική Δαφτσίδου

Τα διαφορετικά στοιχεία της γυναικείας ταυτότητας, αναπτύσσονται και εκφράζονται διαφορετικά σε κάθε γυναίκα. Αυτό είναι αποτέλεσμα, τόσο της ιδιοσυγκρασίας της, όσο και των βιωμάτων της. Δεν είναι καθόλου περίεργο το γεγονός, ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν διαφορετικές εκδοχές για την γυναικεία φύση, γιατί αυτές αντικατοπτρίζουν την ίδια την πολύπλευρη φύση της. Η γυναίκα μπορεί να υποτιμήθηκε ανά τους αιώνες από το «ισχυρό» φύλλο, αλλά αποτέλεσε εκτός των άλλων αστείρευτη πηγή έμπνευσης στην τέχνη. Ποιήματα εξυμνούν τις χάρες και τις χαρές του να είσαι γυναίκα.

Παρασκευή, 22 Απριλίου 2016

Κριτική: "Άσπρα Γάντια",Πέτρος Γαλιατσάτος

Τα Άσπρα Γάντια του συγγραφέα Πέτρου Γαλιατσάτου είναι μια αστυνομική περιπέτεια μεθυσμένη από νότες ακριβό αλκοόλ, σκληρά ναρκωτικά , παράνομο τζόγο και ματωμένα διαμάντια.

Ο συγγραφέας μας εισάγει στον κόσμο του Μάικ Ζάκρος ,κοσμοπολίτη μπάτλερ με ζοφερό παρελθόν , το οποίο αποκαλύπτει με τμηματικά αποσπάσματα κατά την εξέλιξη της ιστορίας συνδέοντας έτσι τα "κομμάτια" της ψυχοσύνθεσης ενός πλέον άρτιου χαρακτήρα , ο οποίος έχει αναδυθεί από τις στάχτες της "σκιάς" του. Κι αυτό γιατί μέσα στο βιβλίο θίγονται ζητήματα όπως, οι λόγοι που οδηγούν ανεύθυνους ανθρώπους στον βούρκο του υποκόσμου και να γίνουν έρμαια της παρανομίας.

Γεωργία Καραπετσάνη

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην πόλη της Λάρισας.

Φοίτησα στο γυμνάσιο και την Εμπορική Σχολή.

Εργάστηκα σε λογιστικό γραφείο επί σειρά ετώ.

Μου αρέσει το διάβασμα, η ζωγραφική (είμαι αυτοδίδαχτη), μου αρέσει να γράφω ποίηση και διηγήματα με μικρές ιστορίες βγαλμένες από τη ζωή.

Εκφράσου - Εργαστήρι Αυθόρμητου Λόγου

Με μεγάλη χαρά σε προσκαλούμε το Σάββατο 23 Απριλίου, ώρα 18:00 στον Πολυχώρο ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΣ, Λαρίσης 49, Αμπελόκηποι (δίπλα στο μετρό «Πανόρμου» - χάρτης: https://goo.gl/01XIqy) για μια πολύ-πολύ ξεχωριστή βραδιά ψυχαγωγίας και προσωπικής ανάπτυξης!!!

Κριτική:'Το κορίτσι με το κόκκινο παλτό'' της συγγραφέως Kate Hamer

 Λίγα λόγια για το βιβλίο

Η Κάρμελ πάντα ήταν διαφορετική. Η μητέρα της η Μπεθ, προσφάτως χωρισμένη, αγωνιά για την ιδιομορφία της κόρης της, καθώς προσπαθεί να ξαναχτίσει τη ζωή τους. Όταν πάνε με τη μικρή σε ένα τοπικό φεστιβάλ αφήγησης, ο χειρότερος φόβος της Μπεθ θα γίνει πραγματικότητα. Η Κάρμελ εξαφανίζεται. 

ΒΙΒΛΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Στην είσοδο της βιβλιοθήκης των Θηβών στην αρχαία Αίγυπτο, μια επιγραφή στα αρχαία ελληνικά έγραφε: «Ψυχής Ιατρείον». Γιατί όμως οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πίστευαν ότι η Βιβλιοθήκη ως χώρος ανάγνωσης γιατρεύει την ανθρώπινη ψυχή; Συμβαίνει αυτό στην πραγματικότητα; Και αν ναι, πώς μπορούμε σήμερα να λύσουμε τα προβλήματά μας μέσα από ένα βιβλίο; Η απάντηση ακούει στο όνομα βιβλιοθεραπεία…

Πέμπτη, 21 Απριλίου 2016

Η κριτική :''Το αυγό του Θεού'' της συγγραφέως Σουζάνας Χατζηνικολάου

                      Περίληψη 

Στη θεοκρατική κοινωνία της Νεβάντε και της πρωτεύουσάς της, Βαγιαμόρεν, η αμφισβήτηση του Αρχιερέα και του ιερατείου ισοδυναμεί με θανάσιμη αμαρτία. Οι αμαρτωλοί θεωρούνται καταραμένοι από τον Θεό Γκνοφόσιρ και εξορίζονται σημαδεμένοι με τη Σφραγίδα, το σύμβολο των δαιμόνων.

Κεντρικές Όψεις του Φανταστικού 2016 στην Αθήνα !



Οι κεντρικές Όψεις του Φανταστικού 2016 στην Αθήνα θα γίνουν στην Αθηναίων Πολιτεία, στο Θησείο, το Σάββατο 14 Μαΐου, από τις 2 το μεσημέρι και μετά. Σύντομα θα ανέβει το δελτίο τύπου και το πρόγραμμα!

Συνέντευξη με την Σοφία Βοΐκου


Οι Θεματοφύλακες Βιβλίων φιλοξενούν σήμερα, στις καθιερωμένες τους πλέον συνεντεύξεις την Σοφία Βοΐκου, συγγραφέα του βιβλίου "Ψίθυροι του Βαρδάρη" που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Η κυρία Βοΐκου μας μιλάει για τους χαρακτήρες του νέου τους βιβλίου αλλά και το πως εμπνεύστηκε την ιστορία του. Αν θέλετε να μάθετε και εσείς διαβάστε την συνέντευξη που ακολουθεί.

Εκδήλωση Γνωριμίας από τον εκδοτικό οργανισμό Λιβάνη

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Ο Εκδοτικός Οργανισµός Λιβάνη, µε αφορµή την Ηµέρα Βιβλίου και τη δράση Περίπατος Βιβλίου

που διοργανώνεται από την  Ένωση Ελληνικού Βιβλίου, σας προσκαλεί το Σάββατο 23 Απριλίου 2016, και ώρα 12.00-14.00, σε εκδήλωση γνωριµίας µε τις συγγραφείς και τα νέα τους βιβλία:

Τετάρτη, 20 Απριλίου 2016

Κριτική: Τα Αστέρια του Πεπρωμένου !


ΚΡΙΤΙΚΗ


 Χριστινάκι μου όταν ξεκίνησα το διάβασμα του βιβλίου σου, έχοντας πρωτύτερα δείγματα γραφής σου, πίστευα ότι θα μου αρέσει σίγουρα. Ξεκινώντας λοιπόν και λόγω της φιλίας που έχει αναπτυχθεί καθ’ όλη την διάρκεια συνεργασίας μας, είχα θετική στάση απέναντι στις λεπτομέρειες που διάβαζα.Τολμώ να πω ότι γέλασα με τις εύθυμες νότες που ταιριάζουν και τόσο άψογα έδωσες, περιγράφοντας τις καταστάσεις που περνούσαν οι ήρωες.

Κριτική:“Δεσμώτες των Σκιών”

Η κριτική μου..

“Δεσμώτες των Σκιών”:Ένα κατασκοπικό παραμύθι για τους λάτρεις της περιπέτειας,ευωδιασμένο με νότες ρομαντισμού σαν το άνθος του λωτού καθώς μέσα από βελούδινες αποκρυφιστικές σελίδες ,ο αναγνώστης καλείται να ταξιδέψει στ'αδυτα της σφαίρας της φαντασίας.

Dilemma του Charis Mavros

O Χάρης Μαύρος και η ιστορία του Dilemma έχει ξεσηκώσει την κοινότητα του Wattpad!
Mε πάνω από 42.000 αναγνώσεις και περίπου 5.000 ψήφους είναι σίγουρο ότι πρέπει να το δείτε...

Βασιλική Καρατάσιου Τσιώλη

Η Βασιλική Καρατάσιου - Τσιώλη γεννήθηκε στο Βρυότοπο της Λάρισας στις 7/11/1974. Φοίτησε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (1993 - 1997) και τελείωσε το τμήμα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του. Επίσης φοίτησε στη Σχολή Συντηρητών και Έργων Τέχνης και Αρχαιολογίας του Ε.Π.Α.Λ. Τυρνάβου (1977 - 1999).

Ασχολείται με τη φιλολογία και ως συντηρήτρια έργων τέχνης κατασκευάζει αξιόλογα ψηφιδωτά έργα. Εργάστηκε ως καθηγήτρια ψηφιδογραφίας στο Κ.Δ.Α.Π. της Ίου των Κυκλάδων καθώς και στις Λέσχες Πολιτισμού του Αγίου Κωνσταντίνου Λάρισας αλλά και του Δήμου Τυρνάβου.

ΧΑΡΙΖΩ ΒΙΒΛΙΑ - ΧΑΡΙΖΩ ΑΓΑΠΗ


Η ανάγνωση, όπως έχει πιστοποιηθεί μέσα από επιστημονικές έρευνες, συμβάλλει στη θεραπεία της ψυχής και του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Τι πιο σημαντικό λοιπόν να βοηθήσουμε με ένα βιβλίο τους συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη.

Οι Θεματοφύλακες Βιβλίων ως χορηγοί επικοινωνίας συμβάλουν στην κοινή δράση με τους συγγραφείς Εύα Παυλίδου, Μάριο Καρακατσάνη και τον φορέα Άλμα Ζωής ώστε να δημιουργήσουν την πρώτη βιβλιοθήκη του συλλόγου γυναικών καρκίνου του μαστού.

Τρίτη, 19 Απριλίου 2016

Κριτική:Λεσβία του Βαγγέλη Ραπτόπουλου

Η κριτική μου

Το νέο βιβλίο του Βαγγέλη Ραπτόπουλου από τις εκδόσεις Κέδρος κυκλοφορεί με τον τίτλο «Λεσβία». Και μία ιστορία αγάπης, πάθους και αδιέξοδου ξεκινά.

Συνέντευξη με τον Chari Mavro

Ο Χάρης Μαύρος δημιουργός της ιστορίας DILEMMA που έχει συγκεντρώσει πάνω από 42.000 αναγνώσεις και 5.000 ψήφους μίλησε στην Σοφία Σιδηροπούλου για όσα τον απασχολούν, για την ιστορία του που έχει σαρώσει το site του Wattpad αλλά και για το καινούργιο του βιβλίο.

Αν θέλετε λοιπόν και εσείς να γνωρίσετε τον Χάρη Μαύρο δεν έχετε παρά να διαβάσετε την συνέντευξη που ακολουθεί και να μπείτε στον δικό του γεμάτο DILEMMAτα κόσμο!

Κριτική: "Η εξομολόγηση" του Σπύρου Πετρουλάκη

Ο Σπύρος Πετρουλάκης γεννήθηκε στην Αθήνα και έζησε στο Ρέθυμνο και στα Χανιά από όπου και κατάγεται. Είναι συνθέτης και στιχουργός και έχει συμμετάσχει σε μουσικές παραστάσεις και συναυλίες σε όλη την Ελλάδα. Έχει διατελέσει διευθυντής στο διαφημιστικό τμήμα και ραδιοφωνικός παραγωγός στο Δίκτυο fm 91,5 στα Χανιά.

Ασχολείται επαγγελματικά με τη φωτογραφία, είναι αφηγητής παραμυθιών, προπονητής και Πανελληνιονίκης στο άθλημα του Taekwondo και έχει ως χόμπι την αναρρίχηση και τις καταδύσεις.

Κριτική :΄΄Τα όνειρα μυρίζουν ταμπάκο'' της συγγραφέως Σωτηρία Περβανά

              Η κριτική μου

Τα όνειρα μυρίζουν ταμπάκο» και αμέσως έρχεται στο μυαλό η Θράκη, καθώς η παραγωγή καπνού αποτελούσε την κύρια πηγή εσόδων των κατοίκων. Και διαβάζοντας το βιβλίο συνειδητοποιείς ότι δεν είναι απλά άλλη μία ιστορία για τη Σμύρνη, τη Θράκη, τη Βουλγαρική κατοχή, τον εμφύλιο.