Τετάρτη, 1 Ιουνίου 2016

"Μάργω,Φως & Φωτιά":Συνέντευξη με τον Φώτη Κατσιμπούρη.

Μάργω, φως και φωτιά:Ένα σκοτεινό απολαυστικό θρίλερ με κινηματογραφική ροή , νότες αισθησιασμού και γεύση αποκρυφισμού . Η αιωνιότητα της γυναικείας φύσης , μητέρας γης αποκαλύπτεται μέσα από τις σελίδες του βιβλίου και μας κάνει να αναρωτηθούμε αν πραγματικά δίνουμε τον απαραίτητο σεβασμό στο πρόσωπό της.Ελάτε να  ταξιδέψουμε στο μεταφυσικό κόσμο της Μάργως μέσα από την πένα του αγαπημένου συγγραφέα κου. Φώτη Κατσιμπούρη και να μάθουμε περισσότερες πληροφορίες για την καθημερινότητα αλλά και το συγγραφικό έργο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος .

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Καλαμάτα. Η λογοτεχνία τού φανταστικού με ελκύει ως συγγραφέα και αναγνώστη.Η συγγραφή κάθε νέου βιβλίου είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι που αρχίζει με τη γοητευτική φάση της έρευνας –ιστορικής, γεωγραφικής, λαογραφικής– η οποία συνεχίζεται και κορυφώνεται με την απρόβλεπτη, ακόμα και για τον ίδιο, ανάπτυξη της μυθοπλασίας. Έχουν εκδοθεί τα μυθιστορήματά μου: Ο Σκιοφύλακας (Διόπτρα, 2005), Ο Όρκος (Ωκεανός, 2011), μια μυθιστορηματική αναδημιουργία της παραλογής του Νεκρού Αδερφού, και Ανάμεσα σε δυο Αγγέλους (Ωκεανός, 2012), τα οποία απέσπασαν εξαιρετικές κριτικές από αναγνώστες και συγγραφείς.
Φώτης Κατσιμπούρης

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Καλησπέρα σας κα Κατσιμπούρη σας ευχαριστώ προκαταβολικά για τον χρόνο που αφιερώνετε στην ομάδα Θεματοφύλακες Βιβλίων για την διεκπεραίωση αυτής της συνέντευξης . 

Καλησπέρα σας κυρία Μπούζα. Σας ευχαριστώ θερμά για την τιμή αυτής της συνομιλίας.

Β.Μ: Σε ποια ηλικία ανακαλύψατε την αγάπη σας για την συγγραφή και τι σας ώθησε να διευρύνετε τους ορίζοντές σας για το κόσμο της φαντασίας ;

Φ.K: Η μυθοπλαστική διάθεση και η τάση για έκφραση σκέψεων και συναισθημάτων μέσα από το γράψιμο υπήρχε από πολύ παλιά. Μάλλον ο συγγραφέας συν υπήρχε με τον αναγνώστη. Κάθε βιβλίο, που η ανάγνωσή του με συνάρπαζε, μου άφηνε την επιθυμία να γράψω κι εγώ κάτι, να προσπαθήσω να δημιουργήσω μια ιστορία εξίσου ενδιαφέρουσα σαν αυτή που διάβασα. Βέβαια, γρήγορα κατάλαβα πως η διαδικασία απαιτούσε κόπο, υπομονή, επιμονή, πολύ σβήσιμο και ξανά γράψιμο. Τώρα σχετικά με το τι με ώθησε να διευρύνω τους ορίζοντές μου αναφορικά με τον κόσμο της φαντασίας – είτε ως αναγκαία πηγή έμπνευσης και συγγραφικής δημιουργίας είτε ως λογοτεχνικό είδος, μια και μιλάμε για λογοτεχνία του φανταστικού – θεωρώ πώς ήταν σχετικά αναγνώσματα από σπουδαίους συγγραφείς του είδους, αλλά και μια έμφυτη διάθεση για απόδραση σε κόσμους πέρα από αυτό που γνωρίζουμε και ορίζουμε ως καθημερινότητα ή συμβατική πραγματικότητα. 

Β.Μ: Από που αντλείτε την έμπνευσή σας και τι ερεθίσματα συνήθως δέχεστε;

Φ.K: Συχνά η έμπνευση προέρχεται από χώρους, εποχές, γεγονότα και πρόσωπα που παρουσιάζουν ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον για μένα. Οτιδήποτε είναι ντυμένο στην γοητευτική ομίχλη του μυστηριακού και του φανταστικού μπορεί να γίνει η αφετηρία μιας μυθοπλασίας που θα έχει τα χαρακτηριστικά ενός θρίλερ, μια ιστορίας της λογοτεχνίας του φανταστικού οπωσδήποτε, ή και ιστορίας τρόμου κάποιες φορές. Τα ερεθίσματα είναι ασήμαντες, φαινομενικά, στιγμές της καθημερινότητας μου. Μια εικόνα, μια μουσική, ένας ήχος, μια τυχαία συνάντηση ή μια βραδινή βόλτα σε ένα ερημικό και ήσυχο μέρος. Όλα αυτά μπορούν να αποτελέσουν ερεθίσματα για να αρχίσει το μυαλό να δουλεύει πάνω σε ένα θέμα και τελικά να αναπτύξει δυο τρεις, αρχικά, βασικούς χαρακτήρες. Ουσιαστικά, αυτοί είναι που θα προχωρήσουν την ιστορία, θα προκαλέσουν γεγονότα ή θα βρεθούν μπλεγμένοι σε διάφορες καταστάσεις, καθώς θα αυτονομηθούν, από ένα σημείο και μετά και θα "χτίσουν" μόνοι τους την ιστορία τους.

Β.Μ: Πόσο δύσκολο είναι να κατανέμετε τον χρόνο σας ανάμεσα στην συγγραφή , και τις καθημερινές δραστηριότητες ; Ακολουθείτε κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα;

Φ.K: Από τη στιγμή που η συγγραφή δεν είναι η κύρια βιοποριστική δραστηριότητα, το πρόγραμμα είναι αναγκαίο. Σίγουρα χρειάζεται ένας απαραίτητος κενός χρόνος ώστε να αδειάσει το μυαλό από όλα εκείνα που δεν έχουν να κάνουν με τη συγγραφή και μάλιστα από όλα τα άσχετα με το συγκεκριμένο θέμα για το οποίο γράφω κάθε φορά. Συνεπώς πρέπει να απομακρυνθεί η κάθε άλλη ιδιότητα ή ρόλος που συνδέεται με την μη συγγραφική καθημερινότητα μου και να μείνει μονάχα ο συγγραφέας. Κι αυτό δεν είναι εύκολο πάντοτε. Όμως μπορώ να πω πως ο συγγραφέας χωρά και κυριαρχεί στο εικοσιτετράωρο μου από το απόγευμα ή το βραδάκι και ύστερα, ως αργά τη νύχτα πολλές φορές. Άλλωστε η νύχτα κουβαλά τη δική της μαγεία που ταιριάζει περισσότερο στο λογοτεχνικό είδος ή στα είδη που έχω επιλέξει. Επίσης η νύχτα προσφέρει και μια ιδιαίτερη αίσθηση ηρεμίας, μια δική της γαλήνια αίσθηση που με βοηθά να βάλω σε τάξη σκέψεις σχετικές με τη μυθοπλασία του κάθε βιβλίου.


Β.Μ:“Μάργω- Φως και Φωτιά” :Όλα τα βιβλία κρύβουν πίσω τους μια μικρή ιστορία κατά την σύλληψη της αρχικής ιδέας. 

Φ.K: Το θέμα του βιβλίου είναι η γυναίκα και η διαχρονική πορεία της σε ένα καταπιεστικό ανδροκρατούμενο κόσμο, ενταγμένο βέβαια σε μυθοπλασία λογοτεχνίας του φανταστικού. Η μικρή ιστορία που οδήγησε στην σύλληψη της αρχικής ιδέας έχει να κάνει με ένα πραγματικό συμβάν διάρκειας λίγων λεπτών σε μια βραδινή βόλτα πριν χρόνια και είναι (ήταν) η εικόνα μιας γυναίκας, λίγο ασυνήθιστης, λίγο διαφορετικής, που εμφανίζεται σε ένα ομιχλώδες και συναρπαστικά φθινοπωρινό τοπίο - ξεπετάγεται μυστηριακά μέσα από αυτό - και βαδίζει σε μια δενδροστοιχία δίπλα στη θάλασσα. Μια ιδέα πήρατε από τις πρώτες σελίδες του βιβλίου. Προσθέστε σε αυτό το ασήμαντο συμβάν αρχαίους μύθους και ιστορίες τους βουνού, ιστορίες για αλλόκοτες γυναίκες ή μάγισσες, που προϋπήρχαν στο μυαλό μου, μαζί με την υπαρκτή ήδη τάση να γράφω ιστορίες που κινούνται πέρα από τη συμβατική πραγματικότητα. Όλα αυτά ήρθαν κι έδεσαν, τη συγκεκριμένη στιγμή εκείνου του βραδινού περίπατου, με έναν αυτόματο συνειρμικό τρόπο και έγιναν η αρχική ιδέα για τη συγγραφή της Μάργως. 

Β.Μ: Παρουσιάστε στους αναγνώστες μας, με λίγα λόγια για την πλοκή του βιβλίου σας ;

Φ.K: Η ιστορία εκτυλίσσεται στη σύγχρονή εποχή, αλλά υπάρχουν αναδρομές και στην εποχή των μύθων, όπως και στον Μεσαίωνα. Η Μάργω είναι η κεντρική ηρωίδα του βιβλίου, μια γυναίκα αλλόκοτη, μια μάγισσα με παράξενη, μυστηριακή ομορφιά, ανεξάρτητη και ανυπότακτη από τη φύση της. Ως μάγισσα, και νύμφη κάποτε του βουνού (αμαδρυάδα), παραμένει αγέραστη στους αιώνες. Είναι η φύλακας ενός ιερού δέντρου, ενός δέντρου της ζωής. Μια σέχτα παντοδύναμων οικονομικά, σκοτεινών ανθρώπων που μισούν τη Μάργω, καθώς υπάρχει παλιά έχθρα από την εποχή του Μεσαίωνα ανάμεσα σε αυτούς και στη Μάργω, θέλουν να την εξοντώσουν και να "αλώσουν" το ιερό δέντρο. Στο πορεία αυτής της σύγκρουσης ή καταδίωξης της Μάργως από τους ανθρώπους του "Ανέωου Αιώνα" (η σέχτα που θέλει να την εξοντώσει) θα μπλεχτούν και άλλα πρόσωπα: ο Στέφανος και η Μαρία, συγγραφέας ο πρώτος και ιατροδικαστής η δεύτερη, ως σύμμαχοι της Μάργως. Επίσης είναι και άλλοι, παλιοί και νέοι φίλοι της Μαρίας, η παλιά Αγγλίδα δασκάλα της μαζί με μια γυναικεία αδελφότητα που προσπαθεί να αναβιώσει την κελτική παράδοση της δρυιδικής λατρείας προς τη μητέρα Φύση. Αρχικά και αυτές οι γυναίκες θα εμφανιστούν ως σύμμαχοι της Μάργως. Τελικά όμως θα υπάρξουν ανατροπές και προδοσία που θα φέρει τη σέχτα πολύ κοντά στην επίτευξη του σκοπού της. Επίσης σημαντικό στοιχείο της κορύφωσης είναι και η γέννηση της νέας νύμφης, της διαδόχου της Μάργως.

Β.Μ:Η συγγραφική σας δουλειά , περιστρέφεται από τις πτυχές της “γυναικείας φύσης”. Υπάρχει κάποιο ηθικό δίδαγμα –ιδέα - μήνυμα που θέλετε να περάσετε στο αναγνωστικό κοινό μέσω του βιβλίου σας;

Φ.K: Ζούμε σε έναν κόσμο που ακόμα υπάρχει φανατισμός, δογματισμός, μισαλλοδοξία, μίσος για το διαφορετικό, καταπίεση από τον ισχυρό προς τον αδύναμο, καταπίεση προς τη γυναίκα. Η Μάργω αντιστέκεται σε αυτόν τον κόσμο, που όπως είπαμε είναι φτιαγμένος για να υπηρετεί τη κυριαρχία του κάθε ισχυρού και να διευκολύνει την καθυπόταξη του κάθε αδύνατου είτε είναι γυναίκα είτε είναι παιδί είτε κοινωνική τάξη ή ομάδα ανθρώπων. Είναι ένα αντρικός κόσμος. Δυστυχώς ακόμα είναι. Επίσης, όπως διαφαίνεται και στο βιβλίο, υπηρετήθηκε και από τις θρησκείες ώστε να συνεχίσει να υφίσταται ως τέτοιος. Μισογύνηκες, σεξιστικές αντιλήψεις ότι η γυναίκα είναι από τη φύση της φορέας του κακού, πονηρή, άπιστη, πανούργα. Αντιλήψεις που συναντάμε πολύ συχνά και στο λαϊκό πολιτισμό, στη στιχουργική των ρεμπέτικων τραγουδιών για παράδειγμα. Έτσι, το μήνυμα του βιβλίου είναι η άρνηση τέτοιων αντιλήψεων και των δομών ενός διαχρονικά ανδροκρατούμενου κόσμου που χαρακτηρίζεται από τη βία και δεν υπολογίζει την αξία της ανθρώπινης ζωής, αλλά και της ζωής γενικά σε κάθε έκφανσή της.

Β.Μ: Μέσα στην ιστορία σας χρησιμοποιείτε τον μύθο της “αμαδρυάδας” αγέρωχη δρυς στο αλπικό τοπίο του Ταϋγέτου. Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν υπήρχε κάποιος μύθος στην περιοχή σας τον οποίο και εξελίξατε με την συγγραφική σας ικανότητα;

Φ.K: Μύθος αρκετά κοντινός στην ιστορία της Μάργως, όπως τη γνωρίσατε μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, δεν υπήρχε. Υπάρχουν όμως καταστάσεις, γεγονότα αλλά και χαρακτηριστικά της ίδιας της ηρωίδας που θα μπορούσε να πει κάποιος ότι του θυμίζουν λαογραφικές αναφορές σε νεράιδες, γυναικεία υπερφυσικά πλάσματα που γοητεύουν και μετά τιμωρούν τους ανυποψίαστους οι οποίοι βρέθηκαν στα μέρη τους, ιστορίες για μάγισσες που έχουν το ίδιο αυτό στοιχείο δηλαδή την εκδίκηση και την τιμωριτική διάθεση. Ίσως πάλι η Μάργω να μας θυμίσει δοξασίες σχετικές με ξεχασμένα μυστήρια της φύσης, της φύσης ως κάτι το ιερό και ολοζώντανο, θεϊκό και συγχρόνως γήινο, θρύλους για τους "παλιούς τρόπους", δηλαδή τη μαγεία ως απόκρυφη και αρχέγονη γνώση και τέχνη, ως λατρεία της Μεγάλης Μητέρας και ως διαδικασία φύλαξης μιας άγνωστης ισορροπίας που συντηρεί και διαιωνίζει τη ζωή. Πιστεύω όμως ότι οι ιστορίες για νεράιδες που ζουν στα δάση, κοντά σε ρεματιές - και τέτοιες αφηγήσεις μπορεί να ακούσει κάποιος σε χωριά του βουνού - είναι αρκετά σχετικές με την Μάργω. 


Β.Μ: Μες το βιβλίο αναφέρατε αποκρυφιστικά τάγματα με συγκεκριμένη ιδεολογία , πόσο δύσκολο ήταν για σας να ερευνήσετε τόσο γι’ αυτούς όσο και για την παράδοση των Κελτών, γιατί τολμώ να πω πως έχετε παρέχετε εξαιρετικό υπόβαθρο γνώσεων στους αναγνώστες.

Φ.K: Αναφέρεστε στον Ανέωο Αιώνα, οποίος βέβαια ως τίτλος μυστικής εταιρείας είναι ένα μυθιστορηματικό εύρημα, όμως το βαθύτερο περιεχόμενο της θεωρίας του, οι πρακτικές και τα ιδιότυπα τελετουργικά σίγουρα δημιούργησαν συνειρμούς με δράσεις οργανώσεων για τις οποίες ο αναγνώστης όλο και κάτι έχει ακούσει. Η έρευνα λοιπόν επικεντρώθηκε σε βιβλιογραφία και αναφορές που περιγράφουν την εσωτερική λειτουργία και τις σκοπιμότητες τέτοιων οργανώσεων. Η αξιοποίηση μέσα στο κείμενο της Μάργως κάποιων πληροφοριών που μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν έγινε με προσοχή ώστε να μην αλλάξει το ύφος του βιβλίου και γίνει ένα ακόμα βιβλίο συνομωσιολογίας. Επίσης ένας από τους στόχους του βιβλίου ήταν η ανθρωπολογική διερεύνηση όπως και οι φιλοσοφικές και κοινωνιολογικές προσεγγίσεις σχετικά με τη γυναίκα διαχρονικά. Με εστίαση βέβαια σε κείνους τους πολιτισμούς που την είχαν ως κέντρο της κοινωνικής δομής τους, όπως ήταν ο πολιτισμός των Κελτών, και καθόλου συμπτωματικά είχαν και τη Φύση ως Μητέρα Θεά στο επίκεντρο της λατρείας τους. Γυναίκα και θείο, γεννήτορας της ζωής και δημιουργός του κόσμου σε αυτούς τους πολιτισμούς ταυτίζονταν. Όλα αυτά χρειάστηκαν αρκετή έρευνα. Κυρίως με βοήθησαν να μπω σε έναν ορισμένο τρόπο σκέπτεσθαι ώστε αυτός να περάσει στους χαρακτήρες του βιβλίου.

Β.Μ: Υπήρχε κάτι που σας δυσκόλεψε κατά την συγγραφή του έργου σας ; Σε πόσο καιρό το ολοκληρώσατε ;

Φ.Κ: Η Μάργω χρειάστηκε περίπου δυο χρόνια να ολοκληρωθεί. Νομίζω πως τα σημεία που με δυσκόλεψαν ήταν εκείνα που είχαν να κάνουν με τη σύνδεση όλων αυτών των προσώπων μεταξύ τους με έναν τρόπο περίπου προορισμένο να συμβεί, αλλά ταυτόχρονα και αληθοφανή στα μάτια του αναγνώστη. Το παρελθόν των προσώπων, όπως για παράδειγμα της Μαρίας και του Νώντα που τελικά κάτι υπήρχε που ήδη τους συνέδεε χωρίς να έχουν γνωριστεί στο παρελθόν. Τέτοιου είδους συνδέσεις μαζί με την πλοκή των γεγονότων σε παρελθόν και παρόν, ο τρόπος που θα ερχόταν η κορύφωση, η προδοσία από ένα πρόσωπο που κανείς δεν φαντάζεται, η ανατροπή και η λύτρωση απαίτησαν μαθηματικές περίπου σχέσεις στη δόμηση της μυθοπλασίας. Τέλος, το να είναι αληθινοί και αυτοτελείς οι χαρακτήρες, ο αναγνώστης να καταλαβαίνει ποιος μιλάει χωρίς να επεξηγείται αυτό συστηματικά από την αφήγηση, ο καθένας να έχει τη δική του γλώσσα και άρα τη δική του ψυχή νομίζω με δυσκόλεψε, αλλά και με γοήτευσε ως πρόκληση, τόσο στη Μάργω όσο και σε κάθε προηγούμενο μυθιστόρημά μου.

Β.Μ: Πιστεύετε πως υπάρχουν συστατικά για την επιτυχία ενός βιβλίου;

Φ.K: Σίγουρα ένα μυθιστόρημα που κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη ως το τέλος εκπληρώνει έναν από τους όρους της επιτυχίας. Από κει και μετά υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που έχουν να κάνουν με τις τάσεις της αγοράς, τη γενικότερη δύσκολη συγκυρία και τους κανόνες ενός καθαρά εμπορικού, από ένα σημείο και μετά, παιχνιδιού. Βέβαια ως επιτυχία ορίζεται και η θετική ανάδραση των αναγνωστών μέσα από σχόλια και κριτικές. Νομίζω πως η Μάργω τα έχει πάει πολύ καλά σε αυτό το κομμάτι. Ως παντοδύναμη μάγισσα αλλά και ως ένα πολύ σαγηνευτικό πλάσμα έχει καταφέρει να μαγέψει τους αναγνώστες που την τίμησαν με το να την επιλέξουν ως ανάγνωσμα.

Β.Μ: Από την εμπειρία σας, τι θα συμβουλεύατε έναν νέο συγγραφέα στο ανταγωνιστικό βιβλίο-πεδίο μαχών της Ελλάδας του 2016 ;

Φ.K: Θα τον συμβούλευα να συνεχίζει να επιδιώκει την εκπλήρωση των στόχων του. Να μην χάνει το θάρρος με τυχόν απορρίψεις και αρνήσεις και να συνεχίζει να γράφει προσπαθώντας να γίνεται όλο και καλύτερος σε αυτό το είδος που έχει επιλέξει να κινηθεί συγγραφικά

Β.Μ: Ολοκληρώνοντας τι θα θέλατε να πείτε στους αναγνώστες σας;

Φ.K: Τους στέλνω ένα μεγάλο και ειλικρινές από καρδιάς ευχαριστώ για τη διαρκή στήριξη. Τους είμαι ευγνώμων που με τίμησαν με την επιλογή της Μάργως, που με ακολουθούν σταθερά σε όλα τα νέα συγγραφικά μου βήματα, που γίνονται συνταξιδιώτες και συνοδοιπόροι σε όλες αυτές τις κοινές τελικά περιπέτειες του λόγου, της ψυχής και της ύπαρξης, που μετά από τόσα χρόνια ρωτούν για την πιθανότητα επανέκδοσης του πρώτου βιβλίου μου, που μοιράζονται μαζί μου την σημαντική για μένα άποψη τους ή που απλά αφιέρωσαν ένα μέρος του πολύτιμου χρόνου τους για να διαβάσουν κάποιο βιβλίο μου. Τους υπόσχομαι ότι η κοινή υπαρξιακή περιπέτεια στον κόσμο της φαντασίας θα συνεχιστεί με συνέπεια από μέρους μου και στο μέλλον και σύντομα ευελπιστώ. 

Εκ μέρους των θεματοφυλάκων ,σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την συνέντευξη που μου παραχωρείτε . Εύχομαι πάντα επιτυχίες. Κάθε έργο σας να είναι καλοτάξιδο και να πλέει σε απάνεμο λιμάνι και πάντα επιτυχίες.


Ένα video αφιερωμένο στον συγγραφέα Φώτη Κατσιμπούρη και το βιβλίο του "Μαργώ: Φως και φωτιά,των εκδόσεων Κλειδάριθμος, από τους Θεματοφύλακες Βιβλίων.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ





Συνέντευξη -Επιμέλεια Άρθρου
Βασιλική Μπούζα

Επεξεργασία Εικόνων :
Νάγια Γ. Μητροπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε αφήστε το σχολιό σας :

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

ΑΠΟ ΜΕΣΑ ΠΕΘΑΜΕΝΟΙ

Προσωπική άποψη/επιμέλεια: Δελλή Χαρά Υποκινούμενη από ένστικτο και μόνο, υπέκυψα πάλι στην “πρωτοδοκιμαζόμενη” πένα ενός νεαρο...

Disqus Shortname