Σάββατο, 23 Απριλίου 2016

"Γυναίκα",Aγγελική Δαφτσίδου

ΤΟ ΣΤΕΚΙ ΤΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ
Αρθογραφία :


" Γυναίκα "
Αγγελική Δαφτσίδου

Τα διαφορετικά στοιχεία της γυναικείας ταυτότητας, αναπτύσσονται και εκφράζονται διαφορετικά σε κάθε γυναίκα. Αυτό είναι αποτέλεσμα, τόσο της ιδιοσυγκρασίας της, όσο και των βιωμάτων της. Δεν είναι καθόλου περίεργο το γεγονός, ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν διαφορετικές εκδοχές για την γυναικεία φύση, γιατί αυτές αντικατοπτρίζουν την ίδια την πολύπλευρη φύση της. Η γυναίκα μπορεί να υποτιμήθηκε ανά τους αιώνες από το «ισχυρό» φύλλο, αλλά αποτέλεσε εκτός των άλλων αστείρευτη πηγή έμπνευσης στην τέχνη. Ποιήματα εξυμνούν τις χάρες και τις χαρές του να είσαι γυναίκα.

Στον συναισθηματικό κόσμο της γυναίκας, η χαρά και η λύπη, είναι οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος. Συνυπάρχουν αρμονικά μέσα της και άλλοτε συγκρούονται με σφοδρότητα. Όση περισσότερη λύπη νιώθει μια γυναίκα, τόσο πιο εύκολα η χαρά μπορεί να γεμίσει το κενό που αφήνει ο πόνος. Φυσικά με τον ίδιο τρόπο που τα βιώνει αυτή, μπορεί και να τα σκορπίσει στους γύρω της. Η χαρά και η λύπη εναλλάσσεται σε ρυθμούς που σπάνια μπορεί να προβλέψει ή να συνειδητοποιήσει η γυναίκα και δεν είναι λίγες οι φορές, που βιώνει τα δύο συναισθήματα ταυτόχρονα, χάρη στην διαίσθηση και την ανεπτυγμένη ευαισθησία της.

Αν ρωτούσαμε τους άντρες, «τι είναι αυτό που σκέφτονται την περισσότερη ώρα της ημέρας», η απάντηση θα ήταν «τις γυναίκες», μιας και για τους ίδιους, αποτελούν το απόλυτο μυστήριο του σύμπαντος. Άβυσσος  η ψυχή της γυναίκας και οι περισσότεροι άντρες μπροστά της, σηκώνουν τα χέρια ψηλά. Όμως, η λύση του μυστηρίου που κρύβει η γυναίκα, ίσως τελικά δεν είναι και τόσο δύσκολη, αρκεί να έχουμε αμφότεροι ανοιχτό το μυαλό και την καρδιά μας.

Μα υπάρχει τελικά μεγαλύτερος θησαυρός, απ’ το χρυσάφι που βρίσκεται στον εσωτερικό κόσμο μια γυναίκας; Ο χρυσός αποτελεί το κατ’ εξοχήν «ευγενές» μέταλλο, για αυτό και θεωρείται ο πολυτιμότερος λίθος και ο άνθρωπος από την αρχή της ιστορίας του, αγωνίζεται για την απόκτησή του. Όμως μια γυναίκα, όσο λαμπερή και πολύτιμη κι αν είναι, μπορεί εύκολα να καταστραφεί και να μείνουν μόνο στάχτες και αποκαΐδια από αυτήν. Ο χρυσός να γίνει κάρβουνο!   

Στην αρχαιότητα μια γυναίκα, η ωραία Ελένη, έγινε αφορμή για τον Τρωικό Πόλεμο. Ο Όμηρος την παρουσιάζει σαν πλάσμα με θεϊκή καταγωγή, λόγο της απαράμιλλης ομορφιάς της, όμως άλλοι λυρικοί ποιητές όπως ο Ίβυκος και ο Αλκαίος, σαν υπαίτια πολέμου με την αλαζονεία και την απιστία της. Εφόσον λοιπόν μια γυναίκα, μπορεί να γίνει αιτία για βίαιες συγκρούσεις σε κοινωνικό, οικογενειακό αλλά και ατομικό επίπεδο, δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί και το αντίθετο, πως είναι ικανή να επιφέρει αρμονία, ένωση των ανθρώπων, ανάπτυξη σχέσεων φιλίας και συνεργασίας, δηλαδή επίτευξη ειρήνης σε συλλογικό και ατομικό επίπεδο;

Η γυναίκα σαν ήρεμη δύναμη, με την παρουσία της και μόνο γαληνεύει τους ανθρώπους στο περιβάλλον της, πετυχαίνοντας αποσυμπίεση του άγχους τους, απαλύνοντας τα καθημερινά τους βάσανα και χαρίζοντας την πολυπόθητη ηρεμία. Η ίδια γυναικεία δύναμη όμως, εάν αμφισβητηθεί μπορεί να προκαλέσει τέτοια αναστάτωση σε ορισμένους τομείς της ζωής ή σε ομάδες ανθρώπων και τελικά να φέρει τα πάνω κάτω, σε όλα τα επίπεδα.

Η κατάκτηση μια γυναίκας, φαντάζει στα μάτια του άντρα απίστευτη τύχη. Οι άνθρωποι, τύχη θεωρούν και εκφράζουν συνήθως, ότι τους χαρίζει τον έκτακτο πλούτο, τη σωτηρίας τους από κινδύνους αλλά και την εύρεση συντρόφου, μιας «καλής γυναίκας» όπως συχνά λέγεται. Το αντίθετο άρα θα μπορούσε να λογισθεί  μεγάλη ατυχία. Αλλά την τύχη δεν είναι να την εμπιστεύεσαι, όπως λέει και ο Χίλων, άρα μήπως είναι εκείνα τα μικρά και μεγάλα τα οποία συνθέτουν τις σχέσεις και εκείνα που θα καταλήξουν να χαρακτηρίσουν μια γυναίκα μεγάλη ατυχία; 

Γιατί άραγε διακρίνουμε τους ανθρώπους σε όμορφους και άσχημους; Είναι η ομορφιά αντικειμενική πραγματικότητα ή είναι μια ψευδαίσθηση που τρέφεται απ’ το φθαρτό σώμα μας; Πολλοί συμφωνούν πως η εσωτερική ομορφιά ή ασχήμια αντανακλάται προς τα έξω και αποτυπώνεται στα χαρακτηριστικά ενός προσώπου. Άρα μια γυναίκα με ψεύτικα φτιασίδια, ρηχή και προσκολλημένη στην εξωτερική της εμφάνιση, στην πραγματικότητα είναι άσχημη. Μήπως όμως τελικά, η «άσχημη» γυναίκα, είναι αυτή που κρύβει την πιο σπάνια ομορφιά;

Η ζωή δίπλα σε μια γυναίκα μπορεί να έχει δυσκολίες και πολύπλοκες διακυμάνσεις, που αν όμως καταφέρουν και εξισορροπηθούν, να γίνει η αγάπη της, ένα ασφαλές καταφύγιο που θα γλυκάνει όλες τις πίκρες. Στην αντίθετη περίπτωση, αν η αγνή αυτή αγάπη δηλητηριαστεί, μπορεί να σκοτώσει τη σχέση.  

Την ίδια απίστευτη τύχη, σαν να έχεις κερδίσει το λαχείο ή σα να το έχασες μέσα απ’ τα χέρια σου, μπορείς να βιώσει ένας άντρας, κατακτώντας μια γυναίκα. Άλλωστε σπρώχνουμε την τύχη μας στα άκρα, ψάχνοντας το ιδανικό ταίρι. Έτσι ή θα μας ανταμείψει η τύχη με τον πρώτο λαχνό ή θα μας δοκιμάσει με τον λήγοντα.

Το χτίσιμο ισχυρών σχέσεων, μοιάζει απλό, όμως στην πραγματικότητα αυτές οι σχέσεις απαιτούν χρόνο, προσπάθεια και αμοιβαίες υποχωρήσεις. Βέβαια οι υποχωρήσεις παρατηρούνται συχνότερα από την πλευρά των γυναικών, οπότε το γκρέμισμα δεν αργεί να επέλθει. 

Αν όμως οι δεσμοί αυτοί, ανάμεσα στην γυναίκα και στον άντρα, σφυρηλατήσουν στον χρόνο, η ασήμαντη αρχικά ένωση που θύμιζε ετοιμόρροπη καλύβα, μετατρέπεται σε ένα πανίσχυρο παλάτι. Το αντίθετο βέβαια συμβαίνει στις σχέσεις, που βασίζονται στο φαίνεσθαι, που λάμπουν και θαμπώνουν εξωτερικά, αλλά μέσα στην ουσία τους είναι ρημαγμένες. 

Η γυναίκα, λοιπόν, με την δύναμη, τη γοητεία και τον ισχυρό της χαρακτήρα, αποτελεί το Α και το Ω στη ζωή των αντρών. Μπορούν μαζί να αρχίσουν και να τελειώσουν τη ζωή τους, αλλά μπορεί να αποτελέσουν την αρχή και το τέλος του κόσμου των αντρών, με την παρουσία ή την απουσία τους στη ζωή τους.   

Το πολυτιμότερο ίσως αγαθό της γυναίκας, είναι η μητρότητα. Το θείο δώρο της απόκτησης ενός παιδιού. Είναι μοναδικό προνόμιο της γυναίκας να συλλάβει, να κυοφορήσει και να φέρει στον κόσμο μια νέα ζωή. Πρέπει ωστόσο να σημειωθεί, πως σήμερα οι κοινωνικές αλλαγές, η θέση της γυναίκας στον εργασιακό τομέα και ο γάμος σε μεγαλύτερες ηλικίες, συνειδητά μεταθέτουν χρονικά την μητρότητα και όλο και περισσότερες γυναίκες, χάνουν το τρένο της τεκνοποίησης.  

«Τα αστέρια είναι όμορφα, εξαιτίας ενός λουλουδιού που δεν το βλέπουμε», λέει ο μικρός πρίγκιπας στο ομώνυμο βιβλίο, και μπορούμε εύκολα να παρομοιάσουμε τη γυναίκα με λαμπερό έναστρο ουρανό, αν το λουλούδι της είναι ποτισμένο αλλά και να μετατραπεί σε συννεφιά και μαυρίλα αν την παραμελήσεις.

Σε μια γυναίκα ευτυχισμένη, το γέλιο της κουδουνίζει σαν ουράνια μελωδία. Η χαρά της προκαλεί τραγούδια και χαρές, αλλά αν προκαλέσεις το μένος της, αλλοίμονο οι θρήνοι και το περίφημο για το «ποιον χτυπάει η κουδούνα» δε θα αργήσουν να ακουστούν. 

Στην ελληνική γλώσσα υφίστανται τρία γένη, το αρσενικό, το θηλυκό και το ουδέτερο. Στη φύση, θηλυκό είναι το φύλο ενός οργανισμού ή το μέρος ενός οργανισμού που παράγει τα ωάρια και που με την παρουσία του αρσενικού, φέρνει στον κόσμο μια ζωή. Άρα σίγουρα η γυναίκα είναι γένος θηλυκού και από τη γέννηση της, μέχρι και τον θάνατο, η ζωή της είναι γεμάτη με άσπρο και μαύρο. Χαρά και λύπη, χρυσάφια και κάρβουνο, ομορφιά και ασχήμια τύχη και ατυχία συνθέτουν το περιεχόμενο της ύπαρξής της.

Η γυναίκα λοιπόν, είναι η μόνη που κρατά το μυστικό της συνέχειας της ζωής, στον κόσμο αυτό. Ένα μοναδικό πλάσμα στη δημιουργία του Θεού, ο οποίος αφού έκανε το πείραμά του με τον Αδάμ, μετά έφτιαξε το πραγματικό του αριστούργημα, τη γυναίκα!

Με αφορμή το ποίημα «Γυναίκα» της Δήμητρας Μπαρδάνη.
Αγγελική Δαφτσίδου
Βασιλική Μπούζα
Eπιμέλεια -Συντονισμός Άρθρου :

-----------------------------
Πηγές -Φωτογραφίες:


Femininity - Original* - Irene Sheri
 © World Wide Art. All Rights Reserved.

Deliverance of Aphrodite - Iris Giclee on Canvas


Helen of Troy




Αν θέλετε να αναδημοσιεύεσετε το άρθρο επικοινωνήστε μαζί μας  για να απευθυνθούμε στην κατοχό του ,Αγγελική Δαφτσίδου .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε αφήστε το σχολιό σας :

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

ΑΠΟ ΜΕΣΑ ΠΕΘΑΜΕΝΟΙ

Προσωπική άποψη/επιμέλεια: Δελλή Χαρά Υποκινούμενη από ένστικτο και μόνο, υπέκυψα πάλι στην “πρωτοδοκιμαζόμενη” πένα ενός νεαρο...

Disqus Shortname