Κυριακή, 14 Φεβρουαρίου 2016

Συνέντευξη με την Κάκια Ξύδη.

Στο σημερινό αφιέρωμα του blog μας φιλοξενούμε την πολυαγαπημένη συγγραφέα,κα Κάκια Ξύδη. Έναν άνθρωπο ξεχωριστό, με τεράστια καρδιά,αγάπη και σεβασμό για τα μικρούς μας φίλους.Ελάτε να εξερευνήσουμε μαζί τα βιβλία της που κυκλοφορούν από τις "Εκδόσεις Οσελότος" και να μάθουμε περισσότερα για την καθημερινότητα  της.

Επίσης για τους αναγνώστες της ομάδας «Θεματοφύλακες βιβλίων», από σήμερα και για μια εβδομάδα(14-20 Φεβρουαρίου), όλα τα βιβλία της συγγραφέως θα δίνονται με έκπτωση 20% και από δύο βιβλία και πάνω 30% από την αρχική τους τιμή. Μόνο στο τηλ. 210 2230206.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
   

Γεννήθηκα ένα χειμωνιάτικο βράδυ στη Σελλασία Λακωνίας. Τελείωσα το Λύκειο στη Σπάρτη και το Saint George College στην Αθήνα, όπου ζω και εργάζομαι ακόμη με την οικογένειά μου.

     Η αγάπη μου για τη γραφή οδήγησε τα βήματά μου στο Κολλέγιο Αθηνών και στο ΕΚΕΒΙ για σεμινάρια δημιουργικής γραφής και στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο για μαθήματα λογοτεχνίας.

     Έχω κάνει πολλές κριτικές και παρουσιάσεις βιβλίων φίλων συγγραφέων, και εδώ και τρία χρόνια κάνω μια λογοτεχνική-μουσική εκπομπή στο διαδικτυακό Ραδιόφωνο με τίτλο «Κρυστάλλινες νύχτες».

   Τον Δεκέμβριο του 2010 το όνειρο άρχισε να γίνεται πραγματικότητα όταν κυκλοφόρησε το πρώτο μου μυθιστόρημα με τίτλο «Ταξίδι στην ομίχλη» και πριν από λίγο καιρό γιορτάσαμε με φίλους τη δεύτερη έκδοσή του. Το 2012 ακολούθησε το μυθιστόρημα «Σε ελεύθερη πτώση», ενώ η συνέχεια ήταν έκπληξη για όλους, ακόμη και για μένα, όταν ένα χρόνο αργότερα εκδόθηκε το πρώτο μου παραμύθι, με τίτλο «Ανεμομπελάδες στις Κυκλάδες». Η αγάπη μου για τα παιδιά και οι όμορφες στιγμές που πέρασα μαζί τους με οδήγησαν το 2014 να εκδώσω και το δεύτερο παιδικό μου βιβλίο, με τίτλο «Ο Κρυστάλλης και το όνειρο της βροχής». Και τα τέσσερα βιβλία μου  κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Οσελότος.

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Β.Μ: Ξεκινώντας τη συνέντευξη θα ήθελα να σας ρωτήσω, πότε νιώσατε για πρώτη φορά την ανάγκη να εκφραστείτε μέσω της γραφής;

Κ.Ξ: Ασυνείδητα το έκανα από μικρή, πρέπει να ήμουν γύρω στα δεκαέξι όταν έγραψα το πρώτο μου ποίημα. Από τότε και μετά, κάθε φορά που είχα κάποιο πρόβλημα ή με απασχολούσε κάτι, ένιωθα πολύ όμορφα αποτυπώνοντας τις σκέψεις μου στο χαρτί.  Ποτέ όμως δεν είχα σκεφτεί ότι θα γινόμουν συγγραφέας. Αυτό προέκυψε πολύ αργότερα και ήταν μια επιτακτική ανάγκη που δεν μπορούσα να αγνοήσω.

Β.Μ: Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας;

Κ.Ξ: Από μια εικόνα, από μια στιγμή, από ένα συναίσθημα. Για παράδειγμα, το βιβλίο μου «Σε ελεύθερη πτώση» ξεκίνησε από έναν πίνακα που απεικόνιζε ένα κοριτσάκι, τον οποίο είχα δει σε μια έκθεση ζωγραφικής στο Μπελβεντέρε, στην Βιέννη, και ένα όραμα που είχε η μητέρα μου όταν ήταν άρρωστη. «Ο Κρυστάλλης και το όνειρο της βροχής» γράφτηκε γιατί μια μέρα που ετοίμαζα την εκπομπή μου στο ραδιόφωνο με θέμα την βροχή, διάβασα στο ίντερνετ ότι για να δημιουργηθεί ένα σύννεφο, χρειάζεται ένα μόριο σκόνης για να αποτελέσει το κέντρο συμπύκνωσης όπου δίπλα του θα κολλήσουν οι υδρατμοί. Τότε μου ήρθε η ιδέα ενός κόκκου άμμου που ονειρευόταν να φτάσει στα σύννεφα. Η έμπνευση, έρχεται και σε συναντάει οπουδήποτε και οποτεδήποτε. 

Β.Μ: Πόσο δύσκολο είναι να κατανέμετε τον χρόνο σας ανάμεσα στη συγγραφή και τις καθημερινές δραστηριότητες;

Κ.Ξ: Είναι πολύ δύσκολο. Δεν μπορώ ύστερα από αρκετές ώρες δουλειάς να καθίσω να γράψω. Γράφω πάντα πολλές ώρες την ημέρα κατά την περίοδο των καλοκαιρινών μου διακοπών και τα Σαββατοκύριακα ή τριήμερα που καταφέρνω να κλέψω. Όταν η ιδέα έχει αρχίσει να παίρνει συγκεκριμένη μορφή, τότε μου είναι εύκολο να συνεχίσω το βιβλίο, να το επιμεληθώ και να το διορθώσω εν μέσω των καθημερινών μου ασχολιών.

Β.Μ: Κατά πόσο είναι εύκολο ή δύσκολο, για έναν συγγραφέα να διαμορφώνει χαρακτήρες και το υπόβαθρο της ιστορίας του; Τι δυσκολίες μπορεί να αντιμετωπίσει;

Κ.Ξ: Για μένα είναι σχετικά εύκολο να διαμορφώσω κάποιον χαρακτήρα γιατί συνήθως κινούμαι ανάμεσα σε γνωστά μου πρόσωπα. Δηλαδή, ανάλογα με την περίπτωση, επιλέγω ένα πρόσωπο που γνωρίζω και χτίζω γύρω του την ιστορία μου. Η δυσκολία έρχεται όταν ο χαρακτήρας που έχω δημιουργήσει πρέπει να κάνει κάτι που δεν συνάδει με τη δική του συμπεριφορά. Τότε πρέπει να γίνουν αλλαγές, είτε στον χαρακτήρα είτε στην πλοκή. 

Β.Μ: Απαιτείται έρευνα ή πιστεύετε πως η παρορμητική ορμή της πένας του συγγραφέα  μπορεί να αποτυπώσει και τις πιο σκοτεινές πτυχές του κόσμου, όπου ο ίδιος πλάθει με τόση αγάπη;

Κ.Ξ: Πιστεύω πως πάντα, ακόμη και για τα πιο απλά, πρέπει να γίνει η σχετική έρευνα. Ο συγγραφέας μπορεί να αποτυπώσει τα συναισθήματα, να ιστορήσει τα γεγονότα, αλλά όλα αυτά πρέπει να έχουν κάποιο υπόβαθρο. Πρέπει να τοποθετηθούν μέσα σε κάποιο ιστορικό πλαίσιο ή σε κάποια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Πρέπει λοιπόν να γίνει έρευνα για να μην γραφτούν ανακρίβειες.

Συνεχίζοντας  θα ήθελα να αναφερθώ  στα δυο παραμύθια που έχετε γράψει. «Ανεμομπελάδες στις Κυκλάδες» και «Ο Κρυστάλλης και το όνειρο της βροχής».

Η κα Κάκια Ξύδη με τα παιδιά !

Β.Μ: Ζούμε σε μια πολυμεσική κοινωνία με την τεχνολογία να εξελίσσεται ραγδαία, ποια η συμβολή των παιδικών βιβλίων στην ομαλή ανάπτυξη της προσωπικότητας ενός ατόμου;

Κ.Ξ: Θεωρώ ότι το βιβλίο είναι ένα παράθυρο στο κόσμο για όλους μας. Το παιδικό βιβλίο όμως είναι απαραίτητο για την υγιή ανάπτυξη του παιδιού, γιατί έχει να κάνει με την φαντασία που είναι το σημαντικότερο εφόδιο που μπορεί να αποκτήσει κάποιος για να έχει μια επιτυχημένη ζωή. Γιατί αν δεν μπορέσεις να φανταστείς τον κόσμο σου, πώς θα μπορέσεις να τον οικοδομήσεις; Και το βιβλίο το προσφέρει αυτό αφειδώς.


Β.Μ: Κατά πόσο το διάβασμα λειτουργεί ως κατευναστική μέθοδος στην συμπεριφορά ενός παιδιού, το οποίο σήμερα βομβαρδίζεται με εξωγενή βίαια ερεθίσματα, είτε από το οικογενειακό, σχολικό περιβάλλον και φυσικά τα MME;

Κ.Ξ: Διαβάζοντας έστω και μια σελίδα από το βιβλίο μας λίγο πριν κοιμηθούμε, έχει αποδειχθεί ότι ο ύπνος μας είναι καλύτερος. Το ίδιο ισχύει και με τα παιδιά. Με το διάβασμα ηρεμούν και γεμίζουν το μυαλουδάκι τους με όμορφες εικόνες. Το διάβασμα λειτουργεί κατευναστικά ακόμη κι όταν τα παραμύθια είναι σκληρά, όπως ο Κοντορεβιθούλης, η Σταχτοπούτα, η Κοκκινοσκουφίτσα κ.ά. Η προσπάθεια όμως του παιδιού να φανταστεί τους ήρωες και όλα αυτά που του συμβαίνουν, θεωρώ ότι του κάνει καλό παρά κακό. Σε αντίθεση με τα κινούμενα σχέδια που δείχνουν τις σκηνές βίας και συνήθως έχουν έντονη μουσική ή τις οικογενειακές και σχολικές συγκρούσεις που αναπόφευκτα υπάρχουν. Το διάβασμα εκτός του γεγονότος ότι μορφώνει το παιδί, το εισάγει σε έναν δικό του κόσμο καλύτερο, όπου το δίκαιο και το καλό κυριαρχούν, και αυτό το βοηθάει να ισορροπεί. Επίσης δημιουργεί ένα δέσιμο του γονιού με το παιδί και περιμένουν και οι δύο με αγωνία την βραδινή ώρα που θα διαβάσουν μαζί ένα παραμύθι πριν τον ύπνο.



Β.Μ: Σύμφωνα με ποια κριτήρια πιστεύετε ότι θα ήταν ωφέλιμο να διαλέξουμε βιβλία  για τα παιδιά μας;

Κ.Ξ: Όπως είπα και προηγουμένως, τα παραμύθια πλέον δεν είναι "φοβιστικά" για τα παιδιά και πιστεύω ότι έχουν γίνει εκπαιδευτικά. Τα δικά μου παραμύθια, για παράδειγμα, έχουν να περάσουν πολλά μηνύματα στα παιδιά, για τον ελληνικό τρόπο ζωής, για την αξία της οικογένειας, για την αλληλοβοήθεια, την αυτοθυσία και άλλα πολλά. Οπότε, αυτό πρέπει να προσέξουν οι γονείς. Ποιο είναι το μήνυμα που θα πάρουν τα παιδιά τους από κάθε βιβλίο. Και αν υπάρχει μήνυμα, γιατί δεν σας κρύβω ότι έχω διαβάσει πολλές φορές παραμύθια με υπέροχο χοντρό εξώφυλλο, πολύχρωμες ζωγραφιές, αλλά χωρίς κανένα ουσιαστικό νόημα, και πραγματικά απορώ για ποιον λόγο γράφτηκαν. Εδώ θέλω να επισημάνω ότι τα δικά μου παραμύθια είναι γραμμένα και για τους μεγάλους. Κρύβουν μέσα τους αξίες και νοήματα ξεχασμένα. Επίσης περιέχουν χρήσιμες πληροφορίες για γονείς και εκπαιδευτικούς, δίνοντάς τους αφορμή για περισσότερη συζήτηση και γνώση. Π.χ. στο βιβλίο «Ανεμομπελάδες στις Κυκλάδες υπάρχει οδηγός βιταμινών, εξήγηση και ετυμολογία άγνωστων λέξεων. Υπάρχει χάρτης των Κυκλάδων καθώς και η Πυραμίδα της διατροφής. Ενώ στο «Ο Κρυστάλλης και το όνειρο της βροχής» υπάρχουν οδηγίες για να μην σπαταλάμε το νερό, σκίτσο για τον κύκλο του νερού, εγκυκλοπαιδικές γνώσεις γύρω από την χρησιμότητά του και ένα κουίζ. Δηλαδή, είναι πολλαπλά τα μηνύματα που πρέπει να παίρνει το παιδί από ένα βιβλίο, και αυτό μπορεί εύκολα να το αναγνωρίσει ο γονιός με μια προσεκτική ματιά.

Β.Μ: Μέχρι στιγμής, έχετε γράψει τέσσερα βιβλία. Θα σταθώ στα δύο μυθιστορήματά σας  «Ταξίδι στην Ομίχλη» και «Σε Ελεύθερη Πτώση». Υπέροχοι τίτλοι! Φαντάζομαι πως υπάρχουν κάποια  μηνύματα που θέλετε να περάσετε στο αναγνωστικό κοινό μέσω των βιβλίων σας!

Κ.Ξ: Σε όλα τα βιβλία μου υπάρχει κάποιο μήνυμα. Άλλοτε γιατί έτσι το επιδίωξα και άλλοτε γιατί βγήκε αυθόρμητα από μέσα μου, σαν αισιόδοξο άτομο που είμαι. Τώρα που βλέπω από απόσταση αυτά βιβλία, νομίζω ότι και τα δύο έχουν το μήνυμα της ελευθερίας, και του αγώνα για να κάνουμε τα όνειρά μας πραγματικότητα. Θέλω να ωθήσω τους αναγνώστες μου να τολμήσουν, να ονειρευτούν και να πιστέψουν στα όνειρά τους.

Β.Μ: Υπάρχει κάποιος  ήρωας από τα βιβλία σας που ξεχωρίζετε περισσότερο; Κι αν ναι, γιατί;

Κ.Ξ: Όλους τους ήρωες μου τους αγαπώ, γιατί σε μια πτυχή του χαρακτήρα τους κρύβομαι κι εγώ. Όμως έχω μια αδυναμία στον Κρυστάλλη, από το τελευταίο μου βιβλίο «Ο Κρυστάλλης και το όνειρο της βροχής». Ο Κρυστάλλης μου είναι έρωτας, είναι ένα αντράκι μικρό όσο ένας κόκκος άμμου που δεν διστάζει όμως να κάνει όνειρα μεγαλύτερα από το μπόι του και να πετυχαίνει να σώσει τους ανθρώπους και τους φίλους του, τα πουλιά και τα φυτά, από την έλλειψη νερού. 

Β.Μ: Ετοιμάζετε κάποιο νέο βιβλίο αυτή την περίοδο;

Κ.Ξ: Έχει πάρει τον δρόμο της έκδοσης ένα καινούργιο βιβλίο, για ενήλικες αυτή τη φορά. Είναι μια συλλογή διηγημάτων, πολύ αγαπημένων μου, που τα κρατούσα χρόνια στα τετράδιά μου και τώρα αποφάσισα επιτέλους να τα βγάλω. Έχουν την ιδιομορφία όμως να μην είναι ανεξάρτητα. Αποτελούν μέρος της ίδιας ιστορίας. Την οποία ιστορία δεν θα σας πω εγώ, εσείς θα φανταστείτε και θα συνθέσετε ανάλογα με τα γραφόμενά μου και τις εμπειρίες που έχει ο καθένας στη ζωή του! Θα μπορούσε να είναι και ένα σπονδυλωτό μυθιστόρημα.

Β.Μ: Από την εμπειρία σας, τι θα συμβουλεύατε έναν νέο συγγραφέα;

Κ.Ξ: Να μη διστάζει να γράφει. Μόνο γράφοντας και ειδικά εκδίδοντας ένα βιβλίο, γίνεσαι συγγραφέας.

Β.Μ: Ολοκληρώνοντας, τι θα θέλατε να πείτε στους αναγνώστες σας;

Κ.Ξ: Να μην μένουν κολλημένοι σε καταστάσεις που δεν τους αρέσουν. Να τολμούν, να παλεύουν, κι ας χάσουν. Σίγουρα κάτι έχουν κερδίσει που θα το καταλάβουν αργότερα.


Εκ μέρους των Θεματοφυλάκων,κα. Ξύδη  σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την συνέντευξη που μου παραχωρήσατε.Εύχομαι τα καλύτερα και πάντα επιτυχίες. Κάθε έργο σας να είναι καλοτάξιδο , να πλέει σε απάνεμο λιμάνι και πάντα επιτυχίες.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Στιγμιότυπα από την παρουσίαση των συγγραφικών έργων .
     
Σελίδες βιβλίων στο  FaceBook:
   Προσωπικό Ιστολόγιο.
   Εκπομπή στο Ραδιόφωνο www.radioena.in
    Κάθε Τρίτη βράδυ 9-10.30 μμ.

Βασιλική Μπούζα 
Επιμέλεια  Συνέντευξης /Άρθρου

Νάγια Γ. Μητροπούλου
Επεξεργασία Εικόνων/Βίντεο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε αφήστε το σχολιό σας :

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

ΑΠΟ ΜΕΣΑ ΠΕΘΑΜΕΝΟΙ

Προσωπική άποψη/επιμέλεια: Δελλή Χαρά Υποκινούμενη από ένστικτο και μόνο, υπέκυψα πάλι στην “πρωτοδοκιμαζόμενη” πένα ενός νεαρο...

Disqus Shortname