Τετάρτη, 23 Δεκεμβρίου 2015

Συνέντευξη με τον συγγραφέα Γιώργο Λαγκώνα,"Μεσονυκτικό" .


Στο σημερινό οδοιπορικό μας  , έχουμε την ιδιαίτερη χαρά να σας παρουσιάσουμε τον αγαπημένο Δόκτωρ και Συγγραφέα Γιώργο Λαγκώνα σε μια ουσιαστική συνέντευξη . Επίσης θα σας προβάλουμε την συγγραφική του δουλεία με τίτλο "Μεσονυκτικό" που κυκλοφορεί από τις  εκδόσεις Όστρια . Λοιπόν τι περιμένετε αγαπημένοι μας αναγνώστες; Ας διεισδύσουμε παρέα  στον κόσμο της φανταστικής λογοτεχνίας κι ας μάθουμε  περισσότερα για τις άγνωστες πτυχές και  το έργo του .

 ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Γεννήθηκα στη Χίο το 1979. Κάπως στην πορεία, κατέληξα αξιωματικός στην Πολεμική Αεροπορία, ειδικευόμενος ψυχιατρικής, σύζυγος και χαζομπαμπάς (δις!) Το σώμα μου μετακινείται διαρκώς μεταξύ Κιάτου Κορινθίας (σπίτι) και Αθήνας (δουλειά), ενώ η καρδιά και το μυαλό μου ταξιδεύουν μεταξύ Χίου, Θεσσαλονίκης και Πάτρας. 

Αγαπώ τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, τα pen `n paper παιχνίδια ρόλων. Από τα δεκαεννιά μου, γράφω παράξενες ιστορίες που –μην έχοντας τι άλλο να τις κάνω- τις χρησιμοποιούσα για να τρομοκρατώ τους φίλους μου. Διηγήματά μου θα βρείτε στο Ελληνικό φόρουμ της λογοτεχνίας του Φανταστικού (sff.gr), και σε διάφορες συλλογές (ΦantastiCon, Βραβεία Larry Niven, Συμπαντικές Διαδρομές, iWrite.gr, ΟΣΤΡΙΑ). Μερικές φορές αρθρογραφώ, σε πολλά και διάφορα μέρη. 


Το Μεσονυκτικό, μια συλλογή δεκαπέντε διηγημάτων σκοτεινής φαντασίας και τρόμου, είναι το πρώτο μου βιβλίο και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. Το δεύτερο βιβλίο μου, ένα μυθιστόρημα τρόμου και επιστημονικής φαντασίας, ονομάζεται Των Υδάτων του Ουρανού και βρίσκεται υπό έκδοση, επίσης από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. 


 
Ένα video για τον συγγραφέα Γιώργο Λαγκώνα και το βιβλίο του "Μεσονυκτικό",απο τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ,για το αφιέρωμα στους Θεματοφύλακες Βιβλίων.

Η  ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Β.Μ: Καταρχήν θα ήθελα να ρωτήσω , σε ποια ηλικία ανακαλύψατε την αγάπη σας για την συγγραφή  και τι σας ώθησε να διευρύνετε τους ορίζοντές σας για το κόσμο της φαντασίας και την αναζήτηση του υπερβατικού;

Γ.Λ : Ξεκίνησα να γράφω σε ηλικία 19 ετών, έχοντας μόλις ανακαλύψει τον H.P.Lovecraft (και όλη τη συγγραφική παρέα του, όπως τον Robert Howard, Clark Aston Smith, Fritz Leiber, κλπ), τον Edgar Allan Poe και τον Stephen King, με αποτέλεσμα να έχω έναν αριθμό ιστοριών από εκείνη την εποχή (πολύ άγουρες και ανώριμες φυσικά) τις οποίες, μη ξέροντας τι να τις κάνω, τις φωτοτυπούσα και τις μοίραζα σε φίλους και συμφοιτητές και κάναμε την πλάκα μας. 

Αυτό συνεχίστηκε για περίπου δυο με τρία χρόνια. Μετά η συγγραφή ξεχάστηκε τελείως, χωρίς φυσικά να επιθυμώ κάτι τέτοιο. Αλλά οι απαιτήσεις των σπουδών ήταν μεγάλες και επιπλέον έπρεπε παράλληλα να εργαστώ προκειμένου να μπορέσω να τις ολοκληρώσω. Το 2011 άρχισα να σκέφτομαι ξανά το γράψιμο. Αφορμή ήταν ένας λογοτεχνικός διαγωνισμός που έμαθα για αυτόν τυχαία, τελευταία στιγμή. Ξέθαψα μια από τις παλιές ιστορίες, την ξανάγραψα μέσα σε λίγες ώρες και την έστειλα. Χωρίς να προλάβω να κάνω διορθώσεις, χωρίς τίποτα. Ναι, ήμουν τόσο αφελής! Ωστόσο, (και παρά τα πάρα πολλά φαντάζομαι ελαττώματά της) η ιστορία ξεχώρισε και αυτό με έκανε να σκεφτώ πως ίσως «κάτι συμβαίνει εδώ». Από τότε, το ένα έφερε το άλλο, άρχισα να ξαναγράφω και όταν μάζεψα αρκετές (ποσοτικά αλλά και ποιοτικά) ιστορίες ώστε να μπορώ να κάνω μια αυστηρή επιλογή ανάμεσά τους, το «Μεσονυκτικό» άρχισε να παίρνει μορφή.

Τώρα, όσον αφορά τη λογοτεχνία του Φανταστικού, φαντάζομαι ήταν θέμα ιδιοσυγκρασίας. Πέραν της λογοτεχνίας, τα παιχνίδια, οι ταινίες, τα κόμιξ, τα βιντεοπαιχνίδια κλπ με τα οποία ασχολιόμουν από παιδί, περιστρέφονταν γύρω από αυτήν τη θεματολογία. Και, για να είμαι ειλικρινής, ανέκαθεν θεωρούσα τη λογοτεχνία του Φανταστικού πιο τίμια από τη mainstream (χωρίς φανταστικό στοιχείο) λογοτεχνία. Γιατί αμφότερες, έτσι κι αλλιώς αποτελούν προϊόντα μυθοπλασίας (εξαιρώντας προφανώς τις βιογραφίες, τα αμιγώς ιστορικά κείμενα κλπ). Οπότε, το θεωρώ πιο ειλικρινές να πεις στον αναγνώστη μια ενδιαφέρουσα και ασυνήθιστη ιστορία που θα τον βγάλει από την (αναγνωστική) βολή του και θα τον πάει σε διαφορετικά μέρη, στα οποία ενίοτε ναι, η πραγματικότητα πάει περίπατο, αλλά τουλάχιστον θα διαβάσει κάτι αληθινά πρωτότυπο που έχει και κάτι επιπλέον να πει (κρυμμένο ανάμεσα στις λέξεις).

Β.Μ: Πολλοί λένε πως η “Συγγραφή” , είναι δύσκολο  μονοπάτι δύσκολο. Από που αντλείτε την έμπνευσή σας και τι ερεθίσματα συνήθως δέχεστε; 

Γ.Λ :
Η έμπνευση είναι μόνο μια (αλλά εμπεριέχει τα πάντα) και βρίσκεται γύρω μας. Είναι οι άνθρωποι. Όπως λέει και ο Μπόρχες, «όλοι οι συγγραφείς διηγούνται την ίδια ιστορία, αλλά ο καθένας με τον τρόπο του». Η έμπνευση είναι η ίδια η ζωή. Ο συγγραφέας είναι μέγιστος ματάκιας, ωτακουστής (και ωτοκλέφτης) της ζωής. Δεν έχει σημασία αν γράφεις τρόμο, επιστημονική φαντασία, ιστορικό, αισθηματικό κλπ. Όλα είναι διαφορετικά οχήματα για να μιλήσεις για ανθρώπους. Αν ξεχάσεις τον άνθρωπο και μείνεις πχ στα ούφο και στους εξωγήινους, στα τέρατα, στα στεγνά ιστορικά γεγονότα κλπ, κατά τη γνώμη μου δε γράφεις πια λογοτεχνία, αλλά fanfiction. Μπορεί να είναι καλό, διασκεδαστικότατο, αλλά δεν προσφέρει το κάτι παραπάνω, την ψυχαγωγία (με την ετυμολογική έννοια) που οφείλει να προσφέρει κάθε μορφής τέχνη.

Β.Μ :Επιστημονική φαντασία, μαύρο χιούμορ, ζοφερός τρόμος! Τι σας έρχεται στο νου ακούγοντας αυτό το τρίπτυχο...

Γ.Λ :
Δύσκολος δρόμος, με πολλές προκλήσεις να λοξοδρομήσεις και να παρασυρθείς σε κλισέ, πράγματα που έχουν χιλιοειπωθεί και εμπορικά (κυρίως δυτικά) πρότυπα και ιστορίες-καρμπόν. Από εκεί και πέρα, αν αντισταθείς στις παραπάνω σειρήνες… τι να πω, πεδίον δόξης λαμπρό για τους τολμηρούς!

Β.Μ: Με πιο σκεπτικό ξεκινήσατε να γράφετε σε Διαδικτυακές Πλατφόρμες (forums/ιστότοπους ) ;

Γ.Λ :
Για να μαζέψω γνώμες και ανταπόκριση από τον κόσμο. Αυτό που δεν περίμενα, ήταν οι πολλές γνωριμίες με εξαιρετικά ενδιαφέροντες ανθρώπους που προέκυψαν (και που συνεχίζουν να προκύπτουν) στην πορεία.

Β.Μ: Πρόσφατα κυκλοφόρησε το πρώτο σας βιβλίο από τις εκδόσεις Όστρια  με τίτλο “Μεσονυκτικό “  Πως αισθάνεστε που  επιτέλους κρατάτε  τυπωμένη την συγγραφική δουλειά στα χέρια σας . Ποια ήταν η αντίδραση των αγαπημένων σας προσώπων ;

Γ.Λ :
Θα ήθελα πάρα πολύ να σου πω ότι η πρώτη στιγμή που έπιασα το πρώτο τυπωμένο βιβλίο μου ότι ήταν μαγική, εξωπραγματική, υπέροχη κλπ, αλλά θα ήταν ψέματα! Όταν έχεις μια απαιτητική δουλειά, διάβασμα και μωρά παιδιά στο σπίτι, η ζωή κυλάει πολύ γρήγορα. Πραγματικά πολύ γρήγορα. Όταν τυπώθηκε το βιβλίο μου, πήγα στον εκδότη (τρέχοντας για να προλάβω, είχα ένα μικρό κενό μεταξύ κλινικής και απογευματινού σεμιναρίου) και παρέλαβα ένα κουτί με αντίτυπα για να μοιράσω σε καλούς φίλους και συγγενείς. Είδα (στα πεταχτά) το εξώφυλλο, μέσα από μια τρύπα στο χαρτόκουτο. Κάτι πήγα να αισθανθώ εκεί, αλλά δεν προλάβαινα! Έπρεπε να τρέξω για να προλάβω το σεμινάριο. Ακόμα δεν έχω προλάβει να επεξεργαστώ με την ησυχία μου το βιβλίο μου. Είναι μια απόλαυση που μάλλον θα περιμένει πολύ ακόμα μέχρι να εκπληρωθεί…

Οι δικοί μου άνθρωποι – που οι περισσότεροι μέχρι τότε δεν είχαν ιδέα ότι γράφω – δέχτηκαν την συγγραφική μου ιδιότητα με απροσδόκητη (για μένα τουλάχιστον) φυσικότητα και ευκολία.

Β.Μ: Πείτε μας λίγα λόγια για το “Μεσονυκτικό“ ...

Γ.Λ : Είναι μια συλλογή δεκαπέντε διηγημάτων. Σχεδόν όλα είναι σκοτεινά και «ψυχολογικά», τιμώντας τη γοτθική παράδοση, μέσω όμως μιας σύγχρονης ματιάς. Τα μισά τουλάχιστον είναι ξεκάθαρα τρόμου, τα υπόλοιπα ανήκουν σε διάφορα είδη. Επιστημονική φαντασία, μαγικός ρεαλισμός, σκοτεινή φαντασία κλπ. Είναι ένα βιβλίο που προσπαθεί να πει κάτι το πρωτότυπο και το ξεχωριστό, για αυτό και οι περισσότερες ιστορίες του είναι σχετικά πολυδιάστατες. Σύμφωνα με τη γνώμη των πρώτων αναγνωστών μου, είναι ψυχολογικές παραβολές, δοσμένες με την ένδυση φανταστικής ιστορίας.  Ήταν πολύ σημαντικό για μένα να είναι η κάθε ιστορία πολύ διαφορετική από τις υπόλοιπες, για να μην κουράζει το βιβλίο και για να δίνει στον αναγνώστη -κάθε φορά που γυρίζει τη σελίδα- μια φρεσκάδα, ένα καινούργιο λογοτεχνικό υποείδος, μια διαφορετική οπτική γωνία.  Είχα κατά νου συλλογές όπως το October Country του μεγάλου Ray Bradbury και τις αντίστοιχες συλλογές διηγημάτων του Stephen King, όσον αφορά το θέμα της πολυσυλλεκτικότητας των ιστοριών.

Β.Μ: Σε πόσο καιρό το ολοκληρώσατε; Τι ήταν αυτό που σας δυσκόλεψε περισσότερο;

Γ.Λ :
Αποτελούν καρπό δουλειάς από το 2011 που επέστρεψα στη συγγραφή, μέχρι το καλοκαίρι του 2014. Περιέχει και δυο «παλιές αγάπες», από την πρώιμη φοιτητική συγγραφική μου περίοδο, φυσικά ολοκληρωτικά ξαναγραμμένες. Δεν είχα κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα κατά νου, απλώς μάζευα ιστορίες και όταν συνειδητοποίησα ότι μπορούσε πλέον να γίνει μια επιλογή που θα έχει ικανοποιητικό αποτέλεσμα, τότε άρχισα να το σκέφτομαι εκδοτικά. 

Η μεγαλύτερη δυσκολία; Τα διορθώματα! Ατέλειωτα διορθώματα, ξαναγραψίματα, δεκάδες αναγνώσεις, συλλογή feedback από αναγνώστες και όλο αυτό ξανά από την αρχή. Μου είναι πολύ εύκολο να γράψω ένα διήγημα, η μεγάλη δουλειά έρχεται μετά. Στα διορθώματα.

Β.Μ: Πέρα από το έργο σας, αρκετά  διηγήματά  σας έχουν ξεχωρίσει σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς και έχουν θέση σε ανθολογίες διάφορων Εκδοτικών οίκων. Τα θερμά μου συγχαρητήρια! Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν ακολουθείτε κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα για την ισορροπία των καθημερινών υποχρεώσεων  σας;

Γ.Λ :
Ευχαριστώ για τις ευχές. Συγκεκριμένο συγγραφικό πρόγραμμα, όταν υφίσταται απαιτητική δουλειά, παιδιά και άλλες υποχρεώσεις, απλά δεν υφίσταται. Στην Ελλάδα, δυστυχώς, είναι ελάχιστοι οι συγγραφείς που βγάζουν το ψωμί τους πουλώντας τα βιβλία τους, οι υπόλοιποι πρέπει να βρούμε έναν τρόπο για να ζήσουμε και να συντηρήσουμε την οικογένειά μας. Και είναι κρίμα, γιατί όποτε καταφέρνω να βάλω τάξη και πρόγραμμα στο γράψιμό μου, είμαι πιο αποδοτικός και καλύτερος. Συνήθως σε περιόδους που οι υποχρεώσεις κάπως χαλαρώνουν, πχ το καλοκαίρι. Αλλά, γενικά, γράφω τις ώρες που τα παιδιά κοιμούνται!

 
Β.Μ: Έχετε ξεχωρίσει κάποια ιστορία σας και αν ναι για ποιο λόγο; Υπάρχει κάποιο ηθικό δίδαγμα που θέλετε να περάσετε στο αναγνωστικό κοινό;

Γ.Λ :
Όλες οι ιστορίες του Μεσονυκτικού σημαίνουν κάτι παραπάνω για μένα σε σχέση με τις υπόλοιπες που έχω γράψει, για αυτό και τις επέλεξα εξάλλου. Τελείως υποκειμενικά, ξεχωρίζω τη “Femme Fatale”, το «Γέλιο της Γάτας», τη «Μικρή Πόλη», τη «Διαθήκη του Χ.Φ.Λάβκραφτ», την «Εφημερία», τα «Επτά πετράδια κόκκινα», για λόγους που διαφέρουν για την κάθε μια από αυτές. 

Όσον αφορά το ηθικό δίδαγμά, ποτέ! Αποφεύγω κάθε διδακτισμό και με ενοχλεί όταν κάποιος προσπαθεί με το ζόρι να περάσει τις δικές του πεποιθήσεις στον αναγνώστη. Πιστεύω ότι οι άνθρωποι είμαστε όλοι ίσοι και για αυτό κανείς δεν μπορεί να το παίξει «πνευματικός (ή ηθικός) ταγός» και να κουνάει το δάχτυλο επιδεικτικά για να κάνει μάθημα στον κόσμο. Ο καθένας μας μπορεί ενδεχομένως να πει «παιδιά, εμένα αυτά τα πέντε στραβά μου έμαθε η ζωή, άμα θέλετε ακούστε τα». Και μέχρι εκεί. Σίγουρα κάποιες ιστορίες μου έχουν πράγματα να πουν, αλλά αυτά είναι κρυμμένα. Όποιος θέλει και ψάξει, θα τα βρει και θα βγάλει τα συμπεράσματά του.

Β.Μ: Πολλές φορές οι συγγραφείς στην προσπάθεια τους να παρουσιάσουν όσο το δυνατόν καλύτερα την συγγραφική τους δουλειά, από την πίεση χρόνου  ή εξωγενείς παράγοντες  “πέφτουν σε αδιέξοδο” με αποτέλεσμα να “παγώνει“ η εξέλιξη της εκάστοτε   ιστορίας τους.  Έχετε βρεθεί κι εσείς σε αυτή την θέση; Πώς το αντιμετωπίσατε την απώλεια έμπνευσης ;

Γ.Λ :
Σε εμένα, ακόμα δεν έχει συμβεί αυτό. Απεναντίας! Υπάρχει υλικό για ιστορίες που πασχίζει να βγει από μέσα μου με πιεστικό τρόπο, αλλά δεν προλαβαίνω! Γράφω ήδη το τρίτο βιβλίο μου και έχω έτοιμα και «σπασμένα» σε σκελετό άλλα τρία μυθιστορήματα, το καθένα στη δική του ξεχωριστή ατζέντα. Παράλληλα, προκύπτουν και καινούργια διηγήματα που ίσως να οδηγήσουν με τη σειρά τους σε μια δεύτερη συλλογή διηγημάτων.

 
Β.Μ: Πιστεύετε πως υπάρχουν συστατικά για την επιτυχία ενός βιβλίου; Ποια κατά την γνώμη σας το καθιστούν μοναδικό στα μάτια των αναγνωστών αλλά να κατέχει κι μια εξαιρετική θέση στην καρδιά τους ;

Γ.Λ :
Μπορώ να σου πω υποκειμενικά τι κάνει ένα βιβλίο επιτυχημένο και ξεχωριστό στα δικά μου μάτια. Σίγουρα δεν είναι η εμπορική του επιτυχία, που είναι αποτελέσματα άλλων παραγόντων. Δεν είναι η ικανότητα του συγγραφέα να κάνει τρελές πιρουέτες με τον Λόγο, αν και σίγουρα βοηθάει αν γίνεται εκεί που χρειάζεται. Προσωπικά, θέλω να διαβάσω ένα βιβλίο ειλικρινές και τίμιο. Που να έχει κάτι διαφορετικό να μου πει και που να υποστηρίζει αυτό που θέλει παλικαρίσια και ολοκληρωμένα. Ανεξαρτήτως λογοτεχνικού είδους. Πρωτοτυπία και αφοσίωση, λοιπόν!

Β.Μ: Ο κόσμος της συγγραφής στην Ελλάδα του 2015 είναι ένα ανταγωνιστικό πεδίο μάχης. Εσείς πώς σκέφτεστε να το αντιμετωπίσετε και τι θα συμβουλεύατε έναν  νέο συγγραφέα με τόσα όνειρα για το μέλλον; 

Γ.Λ :
Επιλέγω να απέχω από μια ανταγωνιστική λογική, κυρίως γιατί το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε είναι τόσο μικρό και συγκεκριμένο και επειδή οι περισσότεροι συγγραφείς του είδους έτσι κι αλλιώς είμαστε φίλοι, ή έστω γνωστοί. 

Όσον αφορά τις συμβουλές, θεωρώ ότι είμαι πολύ νέος (συγγραφικά τουλάχιστον, μακάρι να μπορούσα να πω το ίδιο και για την ηλικία μου!) ώστε να δείξω στον κόσμο το μονοπάτι για την επιτυχία! Δεν θα απαντήσω λοιπόν σε αυτήν την ερώτηση, αλλά θα χαρώ πολύ αν μου την ξανακάνεις πχ στο πέμπτο ή στο έκτο βιβλίο μου! (ας είμαστε καλά μέχρι τότε και βλέπουμε)

 
Β.Μ: Ετοιμάζετε κάποιο νέο βιβλίο αυτή την περίοδο; 

Γ.Λ :
Έχω ήδη υπογράψει για το επόμενο βιβλίο μου. Θα βγει σε περίπου τρεις μήνες, από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. Ο τίτλος του είναι Των Υδάτων του Ουρανού. Είναι ένα μυθιστόρημα με στοιχεία τρόμου και (ιατρικής) επιστημονικής φαντασίας και διαδραματίζεται στις μέρες μας, στον τόπο καταγωγής μου, που είναι τα Βορειόχωρα της Χίου.
Παράλληλα, γράφω το τρίτο βιβλίο μου, επίσης μυθιστόρημα.

 
Β.Μ: Ολοκληρώνοντας πείτε μου, τι θα θέλατε να πείτε στους αναγνώστες σας; 

Γ.Λ :
Ό,τι λέω και στο σημείωμα του τέλους σε κάθε βιβλίο μου. Ευχαριστώ που συνεχίσατε την ανάγνωση μέχρι το τέλος. Και για ό,τι θέλετε να μου πείτε, μην διστάσετε, ξέρετε πώς να έρθετε σε επικοινωνία μαζί μου.

Σας ευχαριστώ πολύ εκ μέρους της ομάδας Θεματοφύλακες Βιβλίων για τον πολύτιμο χρόνο που αφιερώσατε . Εύχομαι τα καλύτερα ,  κάθε συγγραφική δουλειά σας να είναι καλοτάξιδη  και πάντα επιτυχίες.


Στιγμιότυπο παρουσίασης  του "Μεσονυκτικού".


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 


Σελίδα Facebook : Μεσονυκτικό
Εκδόσεις :http://www.ostriavivlio.com

Εmail:glagonas@gmail.com

Βασιλική Μπούζα
Επιμέλεια Συνέντευξης /Συντονισμός Άρθρου 

Νάγια Γ.Μητροπούλου
Επιμέλεια Οπτιακουστικού Υλικού / Βίντεο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε αφήστε το σχολιό σας :

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

ΑΠΟ ΜΕΣΑ ΠΕΘΑΜΕΝΟΙ

Προσωπική άποψη/επιμέλεια: Δελλή Χαρά Υποκινούμενη από ένστικτο και μόνο, υπέκυψα πάλι στην “πρωτοδοκιμαζόμενη” πένα ενός νεαρο...

Disqus Shortname